Skat: Kan det betale sig at klage?

Op mod 20.000 danskere vil i løbet af de næste dage få et brev fra Skats Ankecenter med besked om, at deres klager over ejendomsvurderingen endelig er klar til at blive behandlet. Revisorfirmaet KPMG mener, at Ankecentret vil have folk til at trække deres klager tilbage.  

Det er tvivlsomt, om en ændret ejendomsvurdering overhovedet får nogen effekt, mener Skat, som er ved at drukne i klager. Fold sammen
Læs mere
Foto: Foto: Colourbox
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hvis du klagede over din ejendomsvurdering sidste år, må du væbne dig med tålmodighed. Der kan nemlig gå yderligere halvandet år, inden Skat er færdig med at behandle din klage.

Sådan lyder beskeden til op mod 20.000 danskere, der netop i disse dage vil modtage et brev fra Skats Ankecenter. Fælles for alle modtagere af brevene er, at de har klaget over ejendomsvurderingen fra 2007, men at vurderingsankenævnene ikke har nået at behandle deres sag færdig.

Klagerne over vurderingerne af private boliger skulle være indleveret senest 1. juli sidste år, og i brevet skriver Ankecentret, at sagsbehandlingen trækker ud, fordi det er væltet ind med klager over ejendomsvurdeingen i langt større omfang end tidligere.

Vurderingsankenævene har derfor ikke haft ressourcerne til at håndtere de mange klager før nu, hvor de har fået tilført flere medarbejdere. Trods det kan der fortsat gå op til 18 måneder, før de sidste sager er afklaret.

»Vi kan ikke sige præcis, hvornår din klage bliver behandlet, men vi prøver at opprioritere de sager, hvor det fremgår af klagen, at udfaldet kan have særlig økonomisk betydning,« skriver Skats Ankecenter i brevet.

Har ingen betydning

Ankechef i Skat Bent Madsen siger, at brevet bliver sendt ud af den primære årsag, at man ikke har kunnet nå gennem bunken af sager til den tid, der tidligere er stillet klagerne i udsigt.

»Vi fik sidste år ti gange så mange klager over ejendomsvurderingerne som i 2005. Derfor har vi ikke kunnet nå at blive færdige, og ifølge forvaltningsloven skal vi fortælle, hvor lang tid vi regner med, det tager at behandle klagerne,« siger Bent Madsen.

»Vi beder ikke folk om at trække deres klager tilbage, men kan det overhovedet betale sig at klage for den enkelte? På grund skattestoppet ændrer klagerne ikke på ejendomsværdiskatterne, og hvor store ressourcer skal samfundet bruge på at behandle sager, som reelt set ikke har nogen betydning,« siger Bent Madsen.

Han tror ikke på at ret mange vil vælge at stoppe deres klager.

»Jeg tror, at stort set ingen vil trække deres klager. Men jeg kan sige, at hvis bare 200 gør det, så sparer vi et årsværk,« siger Bent Madsen.

Uheldig formulering

Med brevet fra Ankecentret følger også en beskrivelse af, hvad ejendomsvurderingen for 2007 bruges til. Heri forklarer Ankecentret blandt andet, at ejendomsværdiskatten ligger fast og at der er loft over den kommunale ejendomsskat. Sidstnævnte er det, der tidligere blev kaldt grundskyld.

Ligeledes skriver Ankecentret, at der kommer en ny vurdering pr. 1. oktober i år. Ved den vurdering vil der blive taget højde for de solide prisfald, der har været på det danske boligmarked de senere år, påpeger Centret.

Skattepartner i KPMG Hans Henrik Bonde Eriksen er betænkelig ved Ankecentrets fremfærd. Han henviser til, at der i brevet står at »For langt de fleste borgere betyder ejendomsvurderingen i realiteten ikke noget - men som det fremgår af vedlagte, er der undtagelser«.

»Denne sproglige bemærkning kan vildlede borgerne. Alene den risiko, at en række borgere rent faktisk vildledes til at tro, at deres klage ikke nytter og eventuelt forledes til at tilbagekalde deres klage, hvor de i realiteten skulle have fastholdt den, er problematisk,« siger Hans Henrik Bonde Eriksen.

»Jeg mener, at der rent faktisk er en »påvirkningsintention« i retning af at få folk til at tilbagekalde deres klage. Dette kan ikke være en myndighedsopgave at melde så klart ud med den salgs intentioner,« siger Hans Henrik Bonde Eriksen.

Han påpeger desuden, at det er kritisk, at der kan gå mere end 18 måneder med at behandle en klage i første klageled.