Skarp kritik af ny aftale: Danskere med aflyste rejser »bliver taget som gidsler«

Hvis danskernes rejser bliver aflyst på grund af coronakrisen, skal de tilbydes et tilgodebevis og kan først få pengene tilbage efter et år, lyder et af elementerne i en ny aftale, der skal redde rejsebranchen, og som nu afventer godkendelse i EU. Forbrugerrådet Tænk mener, at det er den forkerte vej at gå.

Forbrugerrådet Tænk mener, at forbrugerne har ret til at få deres penge retur, hvis deres rejser bliver aflyst på grund af coronakrisen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Igor Petyx/EPA/Ritzau Scanpix

Tirsdag morgen kunne et bredt flertal af Folketingets partier præsentere en ny aftale, der skal give den hårdt pressede rejsebranche en hjælpende hånd.

Partierne er blandt andet blevet enige om at søge opbakning i EU til en ny ordning, der betyder, at danskere ikke kan få pengene retur for deres aflyste sommerferierejser eller weekendture før efter et år.

I stedet skal rejseselskaberne tilbyde kunderne et tilgodebevis, så danskerne kan bestille en ny rejse, når grænserne bliver åbnet igen. Men det forslag er »virkelig ærgerligt« og »en forkert vej at gå«.

Det er den kontante besked fra Forbrugerrådet Tænk.

»Forslaget tager forbrugerne som gidsler. Det er så vigtigt, at vi kan stole på de forbrugerrettigheder, vi har, når vi for eksempel bruger vores sparepenge på en drømmerejse. Det giver en utryghed, når man ikke ved, hvilke vilkår man har at handle på, og det kan betyde, at forbrugerne begynder at holde igen, og så får vi altså ikke gang i hjulene igen med at bestille nye rejser,« siger Anja Philip, der er formand for Forbrugerrådet Tænk.

Presset i forvejen

Hun peger på, at mange forbrugere i forvejen er økonomisk presset på grund af coronakrisen og derfor har behov for at få pengene for deres aflyste rejser udbetalt.

»Nogle har mistet deres job, andre er blevet syge eller har mistet pårørende, så mange har måske slet ikke mulighed for eller lyst til at rejse længere. Der kan også være forbrugere, som skal bruge pengene til andre udgifter eller for eksempel til at leje et sommerhus i Danmark i stedet for,« siger hun.

Anja Philip peger på, at partiernes forslag dermed også risikerer at ramme den hårdt pressede danske turistbranche.

De danske rejsebureauer er ifølge EUs pakkerejsedirektiv forpligtet til at betale pengene tilbage. Derfor skal der sikres opbakning til forslaget i EU, før forslaget kan blive en realitet.

Anja Philip frygter, at forslaget går igennem i EU, for der er allerede flere EU-lande, der bryder lovgivningen og ikke håndhæver forbrugerrettighederne på området.

»Danmark er på mange måder et foregangsland på forbrugerområdet, og derfor havde vi håbet, at regeringen og Folketingets partier ville være fortaler for sammen med de andre lande, der også går ind for forbrugerrettigehederne, at sige, at det er forkert at tvinge folk til at tage imod et tilgodebevis og på den måde få bundet deres sparepenge i et lån uden renter,« siger hun.

Hvert tredje danske rejseselskab risikerer konkurs

Mere end en tredjedel af de danske rejseselskaber vurderede i sidste uge, at der var »meget stor risiko« for, at de ville gå konkurs inden for tre måneder, viste en særkørsel fra Danmarks Statistik.

Tirsdagens aftale, som regeringen har indgået med sine støttepartier samt Venstre, Dansk Folkeparti, de Konservative, Liberal Alliance og Alternativet, indeholder også en hjælpende hånd til rejsebranchen for 725 mio. kroner, og det vækker glæde hos brancheforeningen Danmarks Rejsebureau Forening.

»Den helt ekstraordinære situation, rejsebranchen befinder sig i, stiller store krav til rejsebureauernes likviditet; en likviditet, de færreste har haft. Derfor er vi meget glade for, at erhvervsministeren og et massivt flertal i Folketinget har besluttet at holde hånden under rejsebranchen med en hjælpepakke bestående af blandt andet statsstøtte og statslån,« siger Lars Thykier, der er adm. direktør i Danmarks Rejsebureau Forening.

Hos Forbrugerrådet roser Anja Philip også politikerne for at sætte ekstra penge af til rejsebranchen.

»Det er en god måde at understøtte branchen på,« siger hun.

Hvis rejsebranchen skal udbetale pengene for alle rejser, risikerer mange at gå konkurs, og så får forbrugerne jo heller ikke deres penge, så er det ikke fair nok, at forbrugerne får et tilgodebevis eller må vente lidt på pengene?

»Vi forstår fuldt ud, at branchen er hårdt presset, og derfor er det også særdeles positivt, at der er kommet den her hjælpepakke. Men det nytter ikke noget, at man bare hælder forbrugerne ned ad brættet, for så får branchen jo heller ikke penge bagefter. Så forslaget er meget kortsigtet,« siger hun.

»Hvis forbrugerne har mulighed for det, er det selvfølgelig rigtigt godt, hvis de vælger et tilgodebevis i stedet for at få pengene udbetalt, men det skal være deres valg,« siger hun.

Dansk Erhverv har Danmarks Rejsebureau Forening og Rejsearrangørerne i Danmark som medlemmer. Chef for turisme og oplevelsesøkonomi hos Dansk Erhverv Lars Ramme Nielsen mener, at den nye aftale er nødvendig, fordi vi har en rejsebranche, der ikke har nogen indtjening, og der er lange udsigter, indtil det kommer til at ske.

»I aftalen som den er, kan man læse, at der er nogle hensyn, som kolliderer. Pakkerejsedirektivet og pakkerejseloven er et af de områder, hvor forbrugerbeskyttelsen er størst. Det er vi meget glade for, men under den udtrykkelige forudsætning af, at den følges i hele EU og håndhæves i hele EU. Vi kan se, at det ikke er det, som sker,«  siger Lars Ramme Nielsen.

»I vanskelige og helt unormale tider er det noget som det her, der skal til. Ellers går store dele af branchen nedenom og hjem. Hvis der er ikke er en levedygtig rejsebranche på den anden side af den her krise, vil det resultere i et ringere udbud og højere priser for forbrugerne,« siger Lars Ramme Nielsen.

Penge sikret efter et år

Erhvervsminister Simon Kollerup (S) understreger i en skriftlig kommentar, at alle forbrugere med forslaget vil kunne få deres penge retur efter et år.

»Hvis man har en voucher i et selskab, der går konkurs, er man også sikret sine penge. Så når næsten alle Folketingets partier står bag det her, er det, fordi det er noget, hvor forbrugeren er godt sikret,« skriver han.

»Det er jo ud fra et ønske om, at forbrugerne også har danske rejseselskaber at vælge imellem, og som ikke alle sammen er gået konkurs, når vi kommer ud på den anden side af coronakrisen. Hvis ikke vi gør det her, hvor efterlader det så vores rejsebranche? Hvor efterlader det os som forbrugere i forhold til at have noget at vælge imellem? Det vil ikke være et godt sted,« tilføjer han.