Skal ejendomsmæglere have smileys?

Der forhandles om et system til at give ejendomsmæglere karakterer, så kunderne kan finde frem til de bedste.

Meget tyder på, at forbrugerne snart kan sidde derhjemme og sortere i glade og sure ansigter, når de skal pejle sig ind på en ejendomsmægler, skriver 24timer.

Ifølge avisen har Dansk Ejendomsmæglerforening og Forbrugerrådet holdt møder i Erhvervs- og Byggestyrelsen om at skabe gennemsigtighed i branchen.

"Begge parter er gået konstruktivt ind i arbejdet, og de er enige om, at der skal være mere gennemsigtighed. Nu skal de finde ud af, hvordan en ordning kan udfoldes i praksis," siger kontorchef i styrelsen, Marie Voldby.

Tina Dhanda fra Forbrugerrådet vil dog ikke tale direkte om smileys. Men hun mener, at der er behov for en ordning, som viser gennemsnitlig liggetid og nedslag i prisen.

"Som sælger kan man være bange for, at mægleren sætter prisen for højt for at lokke kunden ind i butikken," siger Tina Dhanda.

Der er stor forskel på liggetider og prisnedsættelser hos de store ejendomsmæglerkæder, viser en opgørelse fra Boligportalen Boliga.dk.

"Jo mindre prisen er ændret i salgsperioden, des mere tyder det på, at ejendomsmægleren har sat den rigtige pris fra starten. Kort liggetid signalerer også, hvem der fra starten har været bedst til at ramme den rigtige pris," siger Ricco Zuschlag, direktør Boliga.dk.