Skal bilafgifterne sættes ned?

Fire bilister giver deres bud på, hvad der skal ske med verdens højeste bilafgifter.

Voxpop på tankstation eller ligende. Danskere mener ifølge undersøgelse at der er stor behov for afgiftsreform. Her Stephan Andreasen med sin Peugeot 307. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Preben Andersen - selvstændig i IT-branchen, kører Audi Q7 på gule plader:

»Vi har jo verdens højeste bilafgifter i Danmark, og de er langt højere end i landene omkring os. Så de er afgjort for høje. Det betyder, at vi har både miljø- og sikkerhedsproblemer, fordi vi har mange gamle biler. Så det skal vi have gjort noget ved. Hvorfor skal man f.eks. betale 180 pct. i afgift for en elbil med hjælpemotor, når en elbil i Danmark er helt fri for afgift?«

Lasse Hack - klargøringsmand, kører i dagens anledning i Toyota Yaris Hybrid, men er privat mest til motorcykler:

»Jeg mener, at bilafgifterne generelt bør sænkes. Det gælder også for motorcykler og for miljøvenlige biler som for eksempel denne her Toyota hybridbil. Men jeg kan dog godt lide princippet om, at bilejerne via afgifter betaler for deres slid på vejene.«

Anders Bækgaard - sælger hos Dell, kører VW Passat som firmabil

»Jeg har boet i Sverige i ti år og er nu flyttet tilbage til Danmark. Jeg synes, at de danske bilafgifter er helt groteske. Jeg tænker, at det slet ikke kan betale sig med så høje afgifter, fordi folk jo bare vælger de små biler, som staten ikke tjener ret mange penge på. Så man må kunne få flere penge i kassen, hvis man sætter afgiften ned. Men det skal selvfølgelig gøres med stor omtanke, for ellers står vi med en masse danskere, der har købt en dyr bil til 500.000 kr., som pludselig kun er 250.000 kr. værd.«

Stephan Andreasen - i speditionsbranchen, kører i Peugeot 307 HDI Stationcar:

»Jeg vil også gerne have sat de afgifter ned, så vi kan få større og mere sikre biler. Jeg vil helt klart vælge en nyere og større bil som f.eks. en Audi, hvis de danske afgifter kommer ned. Jeg kører normalt rigtig mange kilometer og er egentlig vant til en bedre bil. Men nu har vi den her som en slags skraldebil, der må tåle lidt af hvert, så længe vi har små børn.«