Så prøv den dog

Biltest. En Subaru skal prøves grundigt og længe. Bilen har masser af kvaliteter, men den mindste motor er for tam.

Det er med visse biler som med visse mennesker. Man skal lære dem grundigt at kende, før alle kvaliteterne træder tydeligt frem. Sådan er Subaru-bilerne. De er kun kendte af en snæver kreds af bilkendere, og for resten af den måbende befolkning er det blot endnu en japansk bil vist nok med firehjulstræk.

Intet er mindre forkert. Subaru er helt sin egen med masser af avanceret teknik, og bilerne bare holder og holder ifølge diverse statistikker.

Men hvad hjælper det, når ingen ved det, og de fleste løber skrigende væk, når de ser, at den slags biler naturlig vis ikke er billige. Så hellere vælge noget, som man kender.

Lad os derfor begynde med lidt hurtig indføring i Subaru, inden vi går til selve bilen.

Mærket har ført en lidt omtumlet tilværelse på det danske marked, men efterhånden er der et netværk af forhandlere. Alle Subaru-biler har permanent firehjulstræk og boksermotor med lavt tyngdepunkt. En Subaru-specialitet har altid været rammeløse døre, og teknikken er ifølge diverse statistikker helt i top.

Subaru kommer ud som et af de bilmærker med færrest fejl. Historiske set har mærket altid været tæt knyttet til motorsport på grus, og for nylig har man lanceret sin første store SUV.

Funktionel stationcarUgens testbil en Legacy i billigste version. Det vil sige en 2,0 liters boksermotor med 165 hestekræfter. Prisen som stationcar er 407.900 kr.

Det er ikke en urimelig pris for bilen, når man sammenligner med konkurrenterne, som er få, idet Subaru jo har 4WD. Men hånden på hjertet, så skal man også efterspørge netop firehjulstrækket for ikke at vælge et af de mere kendte mærker, såsom en Toyota Avensis. Jo, jeg forstår godt, at mange vælger det kendte, men en Subaru skal prøves. Det fortjener mærket.

165 hestekræfter burde være rigeligt til Legacy, men oplevelsen af motoren er lidt en skuffelse. Den skal have virkelig mange omdrejninger, før der sker noget, og så bliver den lidt højrøstet. Jeg savner moment til hverdagskørsel, hvor man blot bliver i gearet, og træder speederen helt ned.

I tilfældet Legacy med en to-liters maskine sker der for lidt, når den kørestil praktiseres. Her er der ingen vej uden om at gå et par trin ned. Så flytter bilen sig rimeligt, men lidt flere armkræfter længere nede i omdrejningsfeltet ville klæde bilen. Når først skuffelsen over motoren har lagt sig, er der mange fine egenskaber gemt i bilen. Det bedste er vejgrebet. Den hænger på i fedtet føre som ikke ret meget andet, og man sidder lavt i gode stole. Her bag rattet er der lagt op til en køreoplevelse, og bilen skuffer bestemt ikke.

Den styrer helt præcist ind med god balance og en Legacy er køreglad som få. Desværre er Elektronisk Stabilitets Program (ESP) ikke muligt i denne version, og det kan godt undre, når alle konkurrenterne stiller med dette vigtige sikkerhedsudstyr.

Designet er lidt måske lidt kedeligt, vil nogen mene. Jeg har det omvendt og vil gerne rose Subaru for de tidløse noble linjer. En Legacy kommer ikke til at se gammeldags ud lige pludselig.

Interiøret er funktionelt og meget stramt at se på. Sort med matte knapper og detaljer og helt moderne med en lidt eksklusiv fornemmelse over sig. En flot kabine, der understreges af rammeløse døre.



''Bilen har masser af kvaliteter. Motoren gemmer dog de 165 heste lidt for godt..''







Subaru Legacy



Boksermotor 2.0 liter. Permanent 4-hjulstræk

Ydelse: 165 hk v. 6800 o/m

Moment: 187 Nm v. 3200 o/m

0-100 km/t: 9,5 sek.

Dimensioner: 466/173/143

Akselafstand: 267 cm

Frihøjde: 15 cm

Brændstofforbrug: 11,3 km/l

Pris: 407.900 kr.