Så er priskrigen på forsikringer i gang

Alka sænker nu priserne og gør samtidig op med, at man skal være helkunde for at få de bedste priser på f.eks. bilforsikring. Også Codan overvejer offensiv.

Forsikringskunder på stribe betaler høje priser på især bilforsikringen. Den tendens kan nu blive brudt, når Alka skyder en priskrig i gang. Flere forsikringsselskaber overvejer at følge i Alkas fodspor. Fold sammen
Læs mere

De gyldne tider i forsikringsbranchen kommer nu endelig danskerne til gode i form af lavere priser.

Det er Alka, der går ud med årets første rigtige offensive melding på forsikringsområdet med en prissænkning på ti pct. og en ny forsikringstype. Det kan tolkes som en krigserklæring mod de øvrige forsikringsselskaber, der trods rekordindtjening har været tilbageholdende med at lade de gyldne tider komme kunderne til gode, som beskrevet i Berlingske Business på det seneste.

»Der har været en del fokus på uigennemsigtighed i branchen. Det gør vi nu op med ved at tilbyde en rigtig god pris, uden at man behøver at flytte alle sine forsikringer til os. Vi vil stadig gerne have, at man flytter alle sine forsikringer til os, men nu er det attraktivt, hvad enten man køber det ene eller det andet,« siger adm. direktør Henrik Grønborg fra Alka, der oplyser, at det nye forsikringskoncept gælder på bilforsikring, hus, indbo og ulykkesforsikringer.

Pengekassen bugner

I forvejen har Alka gennem længere tid været blandt de absolut bedst indtjenende forsikringsselskaber i Danmark.

Det betyder ifølge Henrik Grønborg, at man har lagt så mange penge til side, at man har penge til at tage en masse nye kunder ind.

»Vi ser som sådan ikke det her som en krigserklæring. Vi er i forvejen konkurrencedygtige, og vi voksede i modsætning til konkurrenterne sidste år med ti pct. Så kampen er i fuld gang,« siger han.

Direktør for forsikringsmæglerfirmaet Aon Søren Lindbo mener, at der er konkurrence på vej – og det kan det mere enkle forsikringsprodukt fra Alka skubbe til:

»Pengekasserne bugner rundt om hos flere forsikringsselskaber. Der er kommet styr på omkostninger og administration, og nu vil aktionærerne have vækst. Og privatkunderne er lettest at få til at bevæge sig på bilforsikring.«

Frygt for risikokunder

Udfordringen på bilområdet er ifølge Søren Lindbo, at man helst ikke vil tiltrække sig for mange risikokunder. Hos Codan overvejer man nu at følge Alkas priser med ned, forklarer Mads Foged, direktør for bilforsikring:

»Vi har hele tiden fokus på priserne, og hvis vi ser, at Alka reelt set går ind og sætter priserne ned, så er det selvfølgelig noget, som vi vurderer også.«

Hos Topdanmark, der sidste år havde en egenkapitalforrentning på 36 pct., oplyser privatkundedirektør Erik Adrian, at man har sat prisen ned på bilforsikringer med 30 pct. siden 2006:

»Vi har løbende over årene siden 2006 sat vores pris ned. Som Alka siger, er forløbet blevet bedre grundet de biler, folk kører, politiets indsats og alt muligt andet. Så vi har løbende justeret vores priser ned.«

I landets største forsikringskoncern, Tryg, der er blevet stadig mere rentabel i de senere år, og i dag forventes at levere endnu et stærkt regnskab, satser koncerndirektør Lars Bonde på at blive mere konkurrencedygtig ved at blive endnu skarpere til at prissætte den enkelte kundes risiko:

»Vi arbejder på langsomt at gøre vores tariffer mere differentierede, og det kommer vi også til at gøre på bilforsikring. Og der er ikke noget, der får mig til at sige, at nu laver vi om og gør noget andet.«

En anden måde at få del i forsikringsselskabernes overskud er at vælge et selskab, der betaler overskuddet fra forsikringsdriften tilbage til kunderne. Det får man hos GF Forsikring. Her mener koncernchef Martin Nielsen, at de er konkurrencedygtige, efter de sænkede prisen for bilforsikring sidste år.

Indtjeningen har nået toppen

Aktieanalytiker fra Jyske Bank Christian Hede mener, at forsikringsselsskabernes indtjening har nået toppen. Derfor kommer der snart priskrig.

»Vi er måske ved at se de indledende skridt til priskrig. Forsikringsselskaber tjener rigtig godt på forsikring. Nu begynder selskaberne så småt at lokke nye kunder til ved at sænke priserne.«

Læs Berlingskes finansredaktørs, Peter Nyholm, analyse af forsikringsbranchen her.