Robotter skal afgøre pensionssager om kritisk sygdom

Det er første skridt i en udvikling, hvor robotterne overtager selv de mest personfølsomme kundesager i den finansielle sekt

»De gevinster, som robotterne giver, vil udmønte sig i en kombination af lavere omkostninger og bedre kundeservice. Det er en klar fordel for kunderne,« siger Torben Möger Pedersen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged

Som de første herhjemme har PensionDanmark sat robotter til at tage sig af sagsbehandlingen, når kunderne bliver ramt af kritiske sygdomme som kræft og hjerte-kar-sygdomme.

Det skriver Finans.dk.

Det er bare første skridt i en udvikling, hvor robotterne overtager selv de mest personfølsomme kundesager i den finansielle sektor, siger ekspert Bent Dalager fra KPMG til Finans.

I PensionDanmark mener adm. direktør Torben Möger Pedersen, at det er en gevinst for alle, at selskabet har fået udviklet robotter til at håndtere papirarbejdet. På den måde har selskabets sygeplejersker fået mere tid til selve samtalen med kunderne, og samtidig har robotterne været med til at sænke omkostningerne for selskabets 700.000 kunder.

»De gevinster, som robotterne giver, vil udmønte sig i en kombination af lavere omkostninger og bedre kundeservice. Det er en klar fordel for kunderne,« siger Torben Möger Pedersen til Finans.