Realkreditten skjuler et gebyr for kunderne

Kunderne får ikke klar besked om et af de centrale gebyrer, når de optager realkreditlån, fastslår Finanstilsynet i en rapport.

Foto: Linda Kastrup. Boligkvarter ved København. (Foto: Linda Kastrup/Scanpix 2015)
Læs mere
Fold sammen

Kunderne i realkreditselskaberne får ikke i alle tilfælde klar besked om alle de gebyrer, de betaler for at optage lån. Den såkaldte kursskæring er en skive af kursen på realkreditobligationer, som realkreditinstituttet beregner til sig selv. Men kunderne bliver ikke i alle tilfælde gjort bekendt med kursskæringen, der bruges, når lån udstedes og refinansieres, og hvis der findes informationen om den, er den i mange tilfælde uforståelig, lyder kritikken fra tilsynet.

»Finanstilsynets undersøgelse har vist, at realkreditinstitutterne ikke oplyser om kursskæring i alle relevante sammenhænge. Når institutterne oplyser om kursskæring, er oplysningerne ofte utilstrækkelige og svært forståelige for den private kunde,« konkluderer tilsynet i sin rapport.

Erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen (V) har modtaget rapporten, og han oplyser blot, at rapporten med dens kritik vil »indgå i de videre politiske forhandlinger, som opfølgning på de anbefalinger, der i september kom fra ekspertudvalget om gennemsigtighed og mobilitet på realkreditmarkedet.«

Læs om anbefalingerne her:

Rapporten om gennemsigtighed og mobilitet på realkreditmarkedet kom med en række anbefalinger til at forbedre forholdene for realkreditkunder. Foreløbig ser det ud til, at der kun er politisk flertal for at forlænge det varsel, som realkreditkunder skal have om eksempelvis prisstigninger og andre ændringer i den aftale, der har indgået med deres realkreditselskab.

Hvis realkreditselskaberne skal leve op til Finanstilsynets krav, så skal de rette ind på følgende punkter:

  • De skal beskrive begrebet kursskæring udførligt et lettilgængeligt sted, som forbrugeren har adgang til uden at kontakte instituttet.
  • De skal give retvisende information om kursskæring i relevante sammenhænge. Hvis instituttet fremhæver fordele og ulemper ved én type lån, eksempelvis rentetilpasningslån, skal kursskæring således fremgå som en tilbagevende omkostning under ulemper.
  • De skal oplyse om, at indførelse eller ændring af kursskæring kun kan ske i nærmere specificerede situationer, samt at sådanne ændringer skal varsles. Indførelse eller ændring af kursskæring kræver, at muligheden står i den indgåede aftale.
  • Hvor markedsføringen angiver en rentesats eller talstørrelse vedrørende omkostninger i forbindelse med boligkreditaftalen, klart og tydeligt og på en fremtrædende måde oplyse om de gebyrer, der indgår i omkostningerne i forbindelse med boligkreditaftalen.
  • De skal yde rådgivning om lån og herunder kursskæring som tilgodeser forbrugerens interesser og giver kunden et godt grundlag for at træffe sin beslutning. Rådgivningen skal være relevant, retvisende og fyldestgørende. Kunden skal ligeledes orienteres om de risici der er relevante.
  • De skal informere om kursskæring, herunder om instituttets mulighed for at indføre kursskæring og foretage ændringer i kursskæringssatserne.
  • De skal udlevere oplysninger om ÅOP (årlige omkostninger i procent) før aftaleindgåelsen. Det skal i den forbindelse oplyses, hvilke elementer der indgår i beregningen af ÅOP, herunder kursskæring.
  • De skal udlevere en afregningsnota i forbindelse med handel af obligationer. Afregningsnotaen skal indeholde bl.a. oplysninger om handelsomkostninger, herunder eventuelle tillæg til og fradrag i handelskursen.

Kilde: Finanstilsynet

Laes mere