Realkreditten holder bidragssatserne i ro – men det er blevet dyrere at skifte selskab

Siden bidragssatserne blev sat op i 2016, har realkreditten stort set holdt gebyrskruen i ro, viser ny redegørelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Det gælder dog ikke gebyrerne for at optage lån, som er blevet sat 16 procent op. Samtidig er kundemobiliteten faldet. "Sørgeligt," lyder det fra Forbrugerrådet Tænk.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har netop offentliggjort en redegørelse på realkreditopmrådet, som viser, at det stadig halter med mobiliteten på realkreditområdet. Redegørelsen er en opfølgning til en rapport fra Konkurrencerådet fra august 2017, som gav realkreditbranchen hårde hug for manglende konkurrence. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen

Realkreditselskaberne har mere eller mindre holdt bidragssatserne i ro siden 2016, hvor store prishop udløste ramaskrig blandt boligejere. Det fremgår af en ny redegørelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Til gengæld er det blevet dyrere at skifte selskab, hvilket færre boligejere gør.

Morten Bruun Pedersen, seniorøkonom i Forbrugerrådet Tænk, er umiddelbart glad for, at bidragssatserne ikke er steget yderligere.

»Men de er også allerede steget voldsomt. Nu skulle vi jo gerne se, at der kom noget konkurrence, og at nogle af institutterne begyndte at sætte bidragssatserne ned,« siger han.

Mens boligejernes gennemsnitlige bidragssats har været stabil de senste år, er listepriserne for gebyrer ved låneoptagelse til gengæld steget ca. 16 procent fra 2016 til 2018, skriver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Morten Bruun Pedersen, seniorøkonom i Forbrugerrådet Tænk

»Det er sørgeligt og meget nedslående. Især i lyset af konkurrenceredegørelsen fra 2017 og de tiltag, der er lavet politisk for at øge mobiliteten«


Ifølge redegørelsen betyder det, at omkostningerne ved at skifte realkreditinstitut forøges, hvilket skal ses i relation til, at kundemobiliteten i forvejen er forholdsvis lav på markedet. De seneste godt ti år er det mellem en og to procent af låntagerne, der årligt skifter realkreditinstitut.

»Det gør det ikke bedre i en skiftesituation, at gebyrerne er sat op. For når man skal flytte realkreditinstitut, skal man jo opsige et lån og optage et nyt lån. Så det hæmmer også konkurrencen,« siger Morten Bruun Pedersen.

Redegørelsen påpeger dog, at institutterne har oplyst, at de i længere eller kortere perioder har tilbudt nye kunder at få refunderet alle eller dele af omkostningerne ved låneoptagelsen. Men ifølge seniorøkonomen skaber det blot endnu mere forvirring og uigennemsigtighed for kunderne, at nogle giver rabat og i forskellige perioder.

Færre skifter realkreditselskab

I 2017 faldt mobiliteten til 1,4 procent fra 1,5 procent i 2016. Og i 2015 var den på 1,9 procent. Andelen af boligejere, der skifter selskab i forbindelse med en låneomlægning, er også faldet fra godt en femtedel i 2004 til ca. 14 procent i 2017.

»Den faldende mobilitet afspejler således også, at en mindre andel af de kunder, der omlægger lån, samtidig vælger at skifte institut. Den afdæmpede mobilitet skal blandt andet ses i sammenhæng med, at forskellene i priserne på realkreditlån i institutterne er ret begrænsede, og herunder at større forskelle normalt er midlertidige,« skriver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Morten Bruun Pedersen er ked af, at mobiliteten direkte er faldet.

»Det er sørgeligt og meget nedslående. Især i lyset af konkurrenceredegørelsen fra 2017 og de tiltag, der er lavet politisk for at øge mobiliteten. Jeg havde håbet, at tiltaget om rabat på skifteomkostninger havde givet et lille boost til mobiliteten,« siger han.

Stadig rum for mere aktive forbrugere

Om de stigende listeprisers betydning for mobiliteten siger kontorchef Michael Christian Høg Riis:

»Ud fra et forbrugersynspunkt er realkreditmarkedet komplekst. Det er også et marked med lav forbrugermobilitet. Det er et koncentreret marked med få aktører, og med betydelige adgangsbarrierer for nye aktører«.

Han understreger samtidig, at konklusionerne i Konkurrencerådets rapport fra august 2017 stadig står fast. Dengang påpegede Konkurrencerådet blandt andet, at realkreditselskaberne konkurrerer alt for lidt om kunderne, og at det på grund af den manglende konkurrence kun er et forsvindende lille antal kunder, der hvert år skifter selskab.

»Det ser ud til, at der stadig er rum for, at forbrugerne er aktive og aktivt forholder sig til, om de har de rigtige lån. Der arbejdes stadig med anbefalingerne fra 2017, og de skal også have tid til at virke,« siger Michael Christian Høg Riis.