Rådgiver: Bankerne er blevet for griske

Der er noget galt med moralen i de danske banker, når de opfører sig arrogant over for kunderne, siger privatøkonomisk rådgiver Kim Valentin.

Nok er nok - nu må bankernes kortsigtede udbytning af kunderne stoppe, mener finansiel rådgiver Kim Valentin. Fold sammen
Læs mere
Foto: Arkivfoto: Linda Henriksen

"Det er nok den eneste branche, hvor virksomhedsledelserne kan opføre sig griske, frådsende og egennyttige – og så stadig få staten til at betale for store dele af oprydningen efter finanskrisen og samtidig få kunderne til at betale gildet."

Så hårdt trækker privatøkonomisk rådgiver Kim Valentin fra Finanshuset i Fredensborg situationen i banksektoren op.

Bankerne forsøger at hente det tabte fra kredit- og finanskrisen ind igen. Mens rentemarginalen for private bankkunder næsten er faldet tilbage igen, er det det seneste år blevet klart dyrere at være erhvervskunde i banken.

Formålet kan man have en vis forståelse for - men måden, det sker på, er kortsigtet udbytning af kunderne, skriver Kim Valentin på sin blog på Business.dk.

"Når bankdirektøren for landets største bank efter fremlæggelsen af et kvartalsregnskab med milliardoverskud på driften udtaler, at kunderne ikke skal være utilfredse med den stigende rentemarginal – fordi den faldende rente i samfundet trods alt har betydet, at deres renteudgifter er faldet!!!!!! Så er det jo et hovedrystende argument. Det er udtryk for en arrogance, der i hvert fald ikke er brug for i øjeblikket. Tilliden til sektoren fra forbrugerne falder, og det er ikke svært at gætte hvorfor," skriver Kim Valentin.

Læs hele Kim Valentins blog på Business.dk