Pensionskunder svigtes på fjerde år

De danske pensionskunder er fortsat overladt til sig selv, når det handler om at kunne sammenligne pensionsselskabernes produkter, selv om politikerne har lovet bod og bedring i snart fire år.

Bendt Bendtsen lovede i sin tid som økonomi og erhvervsminister at skabe klarhed over omkostningerne ved pensionsopsparing. Siden har Lene Espersen overtaget ministeriet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Foto: Claus Bjørn Larsen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den, der lever skjult, lever godt. Og pensionssektoren har i mange år af landets politikere fået lov til at leve skjult og godt af mange og uforståelige gebyrer.

For snart fire år siden – den 10. november 2005 – gav daværende økonomi- og erhvervsminister på pensionssektorens årsmøde branchen ordre til at sørge for gennemsigtighed og åbenhed med følgende ord:

»Det må være muligt for branchen at forklare jeres produkter bedre. Jeg ved godt, at I arbejder på sagen. Det er et vigtigt arbejde, som ikke må trække i langdrag. Det skal ikke tage flere år,« sagde Bendt Bendtsen.

Men her – flere år efter – er kunderne fortsat efterladt med uoverskuelige og ikke-sammenlignelige pensioner:

»Det værste ved det hele er, at forskellige nøgletal ikke bare er svære at finde frem – de er faktisk ubrugelige, fordi selskaberne opgør dem på forskellig måde,« siger pen­sionsekspert og aktuar Jørgen Svendsen.

Dermed gør pensionsselskaberne faktisk deres kunder en bjørnetjeneste:

»Det er direkte misvisende, og danskerne bliver i virkeligheden snydt. For et pensionsselskab har lov til at undlade en masse omkostninger i beregningen af omkostningsprocenten, så opsparingen ser billigere ud, men selskabet trækker så bare pengene et andet sted, uden at kunden er klar over det,« siger Jørgen Svendsen.

Kunstnerisk frihed

Et eksempel er pensionsselskabet PFA, som i flere år har haft store udgifter til udviklingen af et nyt IT-system – som i øvrigt aldrig kom til at virke – men det er en helt anden historie. Omkostningerne har PFA ikke medregnet i omkostningsprocenten, men trukket fra afkastet.

Snyd og bedrag, vil nogen måske tænke, men det er på ingen måde tilfældet, for PFA overtræder ikke en eneste regel. For pensionsselskaber har stor kunstnerisk frihed, når det gælder om at placere udgifter og indtægter, hvor det passer bedst.

Forbrugerrådets cheføkonom, Carsten Holdum, kalder PFAs fremgangsmåde for »kreativ bogføring«, men intet tyder på, at det bliver bedre i fremtiden. For den frivillige plan, som pensionssektoren har lovet senest i løbet af 2010, lægger ikke op til, at tallene skal opgøres ens. Pensionsselskabernes brancheorganisation erkender, at det er et problem:

»Selskaberne må afvige fra vores principper for at opgøre tallene, hvis de kan godtgøre, at der er en bedre måde at gøre det på. Hvis det er mere retvisende for dem. Det er et problem og grunden til, at vi ser på andre modeller,« siger adm. direktør, Per Bremer Rasmussen.

Forbrugerrådet har netop forsøgt at indsamle de omkostninger, der er forbundet med at spare op til pension i markedets forskellige selskaber – uden held.

»Vi kom kun 80 procent i mål, og for almindelige danskere kan det ikke lade sig gøre,« konkluderer han.

Eksempelvis oplyser Skandia slet ikke investeringsomkostninger, og risikotillægget indgår ikke i administra­tionsomkostnin­gerne, som er det eneste, der oplyses.

»I forhold til åbenhed er vi meget bekymrede for, at branchens egen plan ikke kommer til at virke: Dels er den frivillig, dels kan vi se, hvor dårligt det står til så tæt på målet,« siger Carsten Holdum.

Forbrugerrådet opfordrer politikerne til at gribe ind og lovgive:

»Nu har branchen givet sit bedste bud, og så må Finanstilsynet ind og sige, hvordan det skal gøres. Det har jo vist sig for banker og investeringsforeninger, at når de får at vide, hvordan de skal gøre, så går det også fint. Tag branchens eget oplæg og lav en lov,« siger cheføkonomen.

Carsten Holdum understreger, at åbenheden ikke skal udmøntes som et nøgletal på et regneark eller i en krog på Finanstilsynets hjemmeside.

»Det skal være tal, som kunderne kan se, inden de indgår en pensionsaftale,« siger han og kalder situationen urimelig.

»Det skyldes, at vi har en sektor, der har været vant til at gøre, som den vil, og politisk har fået lov til at være i fred,« siger han.