Pensionskunder går glip af stordriftsfordele

Fordelen ved at handle stort ind som pensionsselskab kommer ikke altid kunderne til gode.

Foto: Foto: Colourbox
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Stordriftsfordele som pensionsselskab bliver ofte brugt til at pynte på selskabernes bundlinje og bliver dermed snarere en gave til aktionærer fremfor pensionskunder.

Det skriver dagbladet Børsen, som i sidste uge kunne i sidste uge afsløre, at PFA Pension beskylder pensionsmæglere for at benytte en smart forretningsmodel, der giver mulighed for at sende penge - som reelt var tiltænkt pensionskundernes depoter - til de virksomheder, hvor opsparerne er ansat.

Men ifølge AP Pension er der tale om peanuts i forhold til, hvad nogle pensionsselskaber selv beholder - frem for at sende pengene tilbage til kunderne - når det den såkaldte kick-back, som er pensionsselskabernes stordriftsrabat hos kapitalforvalterne.

»Det er som at sammenligne Mols Bjerge med Himalaya. I dag betaler de allerstørste virksomheder måske 2 pct. af præmien for at pensionsmæglerne servicerer en aftale, så måske er der tale om, at der vil være 200 kr. (per pensionskunde, red.) i overskud. Omvendt så får pensionsselskaberne kick-back fra investeringsforeninger som varetager unit-linkkunder i en helt anden størrelsesorden,« siger direktør i AP Pension Søren Dal Thomsen.

Han anslår, at kick-back fra en pensionsopsparing på en halv. mio. kr., nogenlunde vil udgøre 4000 kr. om året.