Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Efter at have ejet to biler besluttede Patricia Domagala Andersen sidste år at lease sin næste bil, en Renault Clio. Ikke fordi hun havde haft dårlige oplevelser med de to foregående biler, men fordi hun godt kan lide den økonomiske tryghed, der er ved at kende de månedlige omkostninger ved at have en bil.
»Jeg ville gerne have en ny bil, og så er jeg glad for, at jeg nu ikke skal overveje gensalgsværdien,« siger hun.
Hun vurderer, at prisen på brugte biler i Renaultens klasse er så presset, at det risikerer at koste hende et større tab ved gensalg, end hun bryder sig om.
»Og så ved man jo heller ikke, hvordan den tidligere ejer har behandlet en bil, når man køber den brugt. Hvis der ryger en tandrem eller en kobling, løber det sammen med renter og tab ved salg nok op i det samme, som jeg skal give i leasing, hvor jeg kender udgifterne i tre år,« siger hun.
Se prisoversigten: Pris på leasing i forhold til køb
Patricia Domagala Andersen havde i forvejen regnet på, om det bedst kunne betale sig at købe eller lease. Men på grund af usikkerheden om gensalgsværdien på den brugte bil kunne hun ikke komme frem til et præcist resultat.
Men hun er også opmærksom på, at der er en ubekendt faktor ved privatleasing – nemlig afregningen af eventuelle skader ved aflevering af bilen.
Bange for stor ekstraregning
»Hånden på hjertet så er jeg lidt bange for at få en stor ekstraregning. Jeg blev gjort opmærksom på, at almindelige små ridser ikke koster noget. Men hvem afgør, om en ridse er stor eller lille. Man kan ikke have en bil i tre år uden at lave ridser,« siger hun.
Senest har en anekdote om en en leasingbil, der udløste en ekstraregning på 17.000 kroner ved afleveringen, fået hende til at tænke over det igen.
Men ifølge administrerende direktør i Alm. Brand Leasing Thomas Lindgren Mortensen er regningen i gennemsnit på 2.000- 3.000 kroner på de biler, hvor der er skader.
Patricia Domagala Andersen har faste udgifter på cirka 2.700 kroner om måneden på sin Renault. Den er leaset for tre år med 15.000 årlige kilometer og en førstegangsydelse på 4.000 kroner, der var et kampagnetilbud. Dertil kommer vægtafgift på 2.000 kroner om året og forsikring på 400 kroner om måneden.