Pas på bilforhandlerens fede gebyr

En superhandel kan blive til et dårligt bilkøb, hvis man ikke er opmærksom på bilforhandlernes særligt høje oprettelsesgebyrer, konstaterer Berlingske Business’ finansredaktør.

Stiftelsesomkostninger til billån kan komme til at sluge en pæn portion penge, hvis man ikke er opmærksom. Arkivfoto: Jon Arskog Fold sammen
Læs mere

Der er ikke noget som drengene på osetur hos byens bilforhandlere. Hvor kan man gøre en god handel, hvem har den bedste bil lige nu, og skal man finde pengepungen frem og udleve drengedrømmen eller lade sig nøje med en Berlingo?

Fristelser er der nok af, men risikoen for at gøre en elendig handel er bestemt til stede. Man skal især passe på, hvis man lader sig friste af at låne pengene til den funklende nye bil nemt og hurtigt hos forhandleren.

Hvor kritisk, man skal være, gik op for mig, da jeg selv og en kammerat drog ud for at se på biler i hovedstadsområdet i søndags. Jeg selv er bilentusiast med jyske krejler-gener og særligt interesseret i økonomisk opnåelige drømmebiler i det tungt beskattede billand, Danmark. Min følgesvend er på jagt efter en ny eller nyere bil i mellemklassen med god plads og et prisskilt på 150.000-200.000 kr.

Min tanke var derfor først og fremmest at tage ud til Ford, som i de senere år har udmærket sig ved at levere biler, der både er billige i indkøb, sjove at køre i og altid med muligheden for at gøre en god handel på en af de billige »demo-biler« i stalden.

Vi endte da også med at få et finansieringstilbud på en 2014 Ford Focus stationcar til lidt over 200.000 kr. Men det skulle vise sig at rumme en grim overraskelse. Selv om renten selv i lavrente-miljøet lød på rimelige 1,99 pct. i variabel rente, gemmer det tal på en ubehagelig ekstraudgift. For Ford har store stiftelsesomkostninger til billån.

Det betyder, at det på overfladen billige lån bliver til en ÅOP (Årlige Omkostninger i Procent) på 4,73 pct. Og så er det ikke specielt billigt længere. Til sammenligning tilbyder Sparekassen Sjællland en ÅOP på billån på nyere biler ned til 2,6 pct., ligesom DiBa lover en ÅOP på 4,8 pct. med en rentesats på 3,25 pct. Der er en skattemæssig fordel ved at betale lidt højere rente mod at spare på udgifterne til selve låneoprettelsen, fordi stiftelsesomkostningerne typisk ikke kan trækkes fra.

Langt billigere er det at låne i sin friværdi i boligen i form af et realkreditlån. Nordea Kredit åbnede fredag landets måske billigste boliglån – kunstigt billige pga. de såkaldte minusrenter, fordi bankerne nu skal betale for at placere pengene i Nationalbanken.

Men Nordeas prisskilt lyder på 161 kr. om måneden pr. lånt million kroner ved et kortrente-lån efter skat uden afdrag. Så der er ingen over eller ved siden af lån i friværdien – heller ikke til bilkøb.

Det er der dog andre problemer ved. Der kan være høje omkostninger ved oprettelsen, og så passer 30 års løbetid slet ikke med en bils levetid. Man risikerer altså at opbygge gæld til at købe et aktiv, som bliver værdiløst, mens man stadig sidder tilbage med en pæn gæld i boligen. Særligt hvis man ikke afdrager.

I det lys er der noget sympatisk ved at lease privatbilen. Særligt efter den nye korttidslea­sing-model, som vinder frem. F.eks. kører Peugeot i øjeblikket kampagne på den nye 308 med en udbetaling på 2.995 kr. og 2.995 kr. pr. måned i de første 18 måneder inklusiv service. Så betaler man kun for bilens brug og kan aflevere den og få sidste nye model i bytte.