Økologisk råd advarer: Billigere biler giver mere trængsel

Det Økologiske Råd tvivler kraftigt på, at der vil være en positiv effekt ved at sænke registreringsafgiften. Ny beregninger viser, at det kan skabe 10.000 arbejdspladser.

Foto: Claus Fisker.
Læs mere
Fold sammen

Større biler på vejene, mere trængsel, mere luftforurening og højere CO2-udledning.

Det Økologiske Råd er ikke overraskende modstander af en sænkning af registreringsafgiften, som Liberal Alliance foreslår. Rådets sekretariatsleder, Christian Ege, mener, at de negative konsekvenserne vil være for store.

»Det vil blot øge salget af større biler med højere brændstofforbrug og dermed øge CO2-udslip og luftforurening. Hvis afgiftssænkningen øger bilsalget, vil det føre til mere trængsel og dermed mere tidsspilde på vej til arbejde. Det er en blindgyde,« siger Christian Ege.

Han køber ikke præmissen om, at en sænkning af registreringsafgiften på fem milliarder kroner vil skabe 10.000 flere job, som beregninger fra Finansministeriet ifølge Børsen viser.

Christian Ege pointerer, at man allerede i 2007 gjorde det billigere at købe de mindre biler med lavt brændstofforbrug. Derfor vil lavere registreringsafgift først og fremmest gøre det mere økonomisk attraktivt at købe en større bil.

»Ved at sænke registreringsafgiften vil man først og fremmest formindske incitamentet til at købe de brændstoføkonomiske biler. Flere vil købe større og tungere biler med højere brændstofforbrug, hvilket bare vil øge vores import af benzin og diesel, og det kommer der ikke mange job ud af. Ikke i Danmark i hvert fald,« siger Christian Ege.

Som reglerne er i dag, bliver der betalt 180 procent i registreringsafgift på den del af bilens pris, der overstiger 80.500 kroner.