Nyt værktøj sammenligner billån

Forbrugerportalen Comparo har udvidet sit værktøj til at omfatte bankernes billån såvel som de bilforsikringer, forbrugerne hidtil har kunnet sammenligne.

Foto: Keld Navntoft. Nu kan du sammenligne billån langt hurtigere.
Læs mere
Fold sammen

Forbrugernes muligheder for at sammenligne finansielle produkter vokser. Bilforsikringer har i længere tid været direkte sammenlignelige i portalen Comparo, og nu kan finansiering af biler også undersøges.

»Vi så et tilsvarende behov på bilfinansiering. Det er et af de produkter, hvor folk shopper meget rundt, og det er et stort marked, hvor du risikerer at stå hos bilforhandleren og have skrevet under på både et bilkøb og en finansiering uden at have undersøgt markedet,« siger Lars Lund-Nielsen, administrerende direktør for Comparo.

Der findes i forvejen et par prisportaler for billån. Men ifølge Lars Lund-Nielsen er det nye ved Comparos løsning, at den sporer forbrugeren langt mere præcist ind på de relevante lån.

»De prissammenligninger, der findes, er bare prislister, hvor der dels står et prisspænd, dels står en masse betingelser ud for hver bank. Vi vender det om og spørger ind til folks forhold. Det giver en langt større chance for at blive kreditgodkendt uden en masse bøvl. Hverken banken eller kunden spilder tiden,« forklarer Lars Lund-Nielsen.

Han nævner som eksempel, at nogle banker ikke vil finansiere en bil, der er mere end syv år gammel, og at en anden bank ikke vil yde bilfinansiering uden for Sjælland.

»Der er mange af den slags særlige betingelser, og det gør området til en black box, hvis man bare har en prisliste,« siger han.

Comparos nye værktøj hilses velkommen af blandt andre uafhængig økonomisk rådgiver Kim Valentin, Finanshuset i Fredensborg, samt Lån & Spar Bank, der indgår i sam­arbejdet. Banken håber at komme i kontakt med flere kunder gennem systemet.

Spar Nord vil ikke levere data

»Vi har en stærk forhåbning om, at vi med samarbejdet kan komme i kontakt med flere og mere kvalificerede kunder og dermed tage kampen op mod bilforhandlerne, der er de første til at præsentere danskerne for et billån. Den vogn vil vi gerne med på,« skriver CRM-konsulent i banken Michael Bødker-Lund i en kommentar.

Derimod har Spar Nord sagt nej til at levere data.

»Når vi placerer kunder i et rentespænd, bruger vi flere kriterier som for eksempel forbrugsmønsteret, der ikke er med i Comparos system. Desuden synes vi, at der er mening i at tale med kunderne om blandt andet muligheden for at finansiere en bil via et realkreditlån,« siger kommunikationschef i Spar Nord Leif Lind Simonsen.

Comparo oplyser etableringsomkostninger, samlet tilbagebetaling, ÅOP (årlige omkostninger i procent) og månedlig ydelse på de relevante lån.

Systemet tager udgangspunkt i den højeste rente i bankernes spænd, og kunden kan vælge mellem et enkeltstående billån, at skifte lønkonto eller at flytte hele sin bankforretning i forbindelse med at optage billånet.

I nogle banker gør det ikke nogen forskel at blive helkunde, mens det i yderste konsekvens i en anden bank kan halvere ÅOP. Det viser sig desuden, at to underskifter på et lån ligeledes kan gøre et billån billigere.