Nyt tøj til Fords dynamiske Focus

Ansigtsløft. Fords velkørende Focus kommer i en ny version til marts. Mange nye detaljer og teknik men undervognen er der ikke pillet ved.

(NICE) Uanset hvor godt en bilmodel klarer sig i konkurrencen, er man nødt til at forny den mindst en gang i bilen levetid.

Det gælder også for Fords velkørende Focus, der til marts er klar i en såkaldt faceliftet udgave.

Ændringerne er mest koncentreret omkring ny teknik og så den sædvanlige øvelse med at få interiøret til at fremstår mere lækkert i materialer og finish. Den første Focus så dagens lys tilbage i 1998 og dengang var bilen et kæmpeskridt for Ford. I 2004 kom 2. generation med længere akselafstand og det er denne udgave, der nu faceliftes.

En god detalje i den nye Ford Focus er en tankklap, der umuliggør tankning af forkert brændstof. Alene i Storbritannien og Tyskland mener Ford at vide, at fejltankning af enten diesel eller benzin sker omkring 200.000 gange om året.

Fremover er Elektronisk Stabiliserings Control (ESC) også standard på alle versioner,

Hvis man har lyst til det, kan bilen også leveres men en startknap i stedet for en konventionel nøglebetjening

Blankt krom er moderne og Focus kendes fremover på et ny ’’kinetic design’’, der giver en forsmag på, hvordan den kommende Ford Fiesta kommer til at tage sig ud.

Der er ikke sket de store revolutioner med designet, men bilen ser alligevel ny ud både forfra og til dels også bagfra. Mest markant er den nye front.

Som en af de få biler på markedet kan Focus som ekstraudstyr leveres med Sony DAB radio og et 230 volts-stik lader sig også gøre samt elektronisk overvågning af dæktrykket.

Focus notorisk dynamiske undervogn er der ikke pillet ved, men man har lagt sig i selen for at dæmpe støj og vibrationer. Desuden er gearkassen gjort mere letskiftet på visse modeller.

Vigtigere set med firmabilistens øjne er den nye diesel-maskine på 1,6-liter. Den leveres i to versioner på henholdsvis 109 og 90 hestekræfter. Kun den kraftigste har partikelfilter og skulle kunne rulle knap 24 km/l. Merprisen for den kraftige version er omkring 30.000 kr idet den følges med et højere udstyrsniveau..

Ny Focus byder også på muligheden for DSG-gearkasse. Ford kalder teknikken for PowerShift og tilbyder denne 6-trins gearkasse til 2,0-liters diesel motor, med enten 136 HK eller 110 HK. Focus vil kunne leveres som Trend, Titanium og ST modeller og dermed er det slut med de tidligere lidt gammeldags Ghia-modeller med imiteret træ i kabinen.