Nyt forhandlingsværktøj til bankkunder har én stor fejl

Bankspillet, som skal lære danskerne at presse bankerne på prisen, er grundlæggende både fint og brugbart, mener to privatøkonomiske eksperter, som dog ser et stort problem.

Foto: Mads Jensen. Bankspillet, som skal lære danskerne at presse bankerne på prisen, er grundlæggende både fint og brugbart, mener to privatøkonomiske eksperter, som dog ser et stort problem.
Læs mere
Fold sammen

Det er fint udført og danskerne har brug for det.

Sådan lyder den overordnede modtagelse af det bankspil, som Penge- og Pensionspanelet, Finansrådet, Finansforbundet samt Forbrugerrådet Tænk har lanceret.

Spillet, som ganske enkelt hedder Bankspillet, skal ruste danskerne til at forhandle sig til bedre vilkår hos deres bank, og det formål løser det, vurderer den uafhængige økonomiske rådgiver Marianne Thørs.

»Det er opfindsomt lavet, og jeg synes at de forslag og løsninger, der er, er ærlige forstået på den måde, at man fx anerkender, at man er nødt til at have et overblik og en vis styrke i sin økonomi, for at stå i en god forhandlingssituation,« siger Marianne Thørs.

Spillets største udfordring er faktisk, at mange ikke vil opdage det, mener hun:

»For at bruge det, skal man vide, at det er der. Det er den største risiko i forhold til at det kan blive en succes, og det kræver massiv markedsføring,« siger Marianne Thørs og tilføjer, at det næppe vil være bankerne, som påtager sig at reklamere for spillet, hvor brugeren blandt andet opfordres til at være en »insisterende krejler« ved forhandlingsbordet.

Også John Norden, som står bag prissammenligningsportalen Mybanker.dk tager godt imod spillet.

Det er et rigtig god idé, og grundlæggende kan man ikke give information nok om det her. Folk ved simpelthen alt for lidt,« siger han.

Spillet har dog en alvorlig mangel mener John Norden. Det er skabt til brug på computeren eller tablet, men det virker ikke på telefonen.

»Det er altså en ommer. Samtlige mennesker i målgruppen bruger mobilen, der er ikke nogen af dem, der går på nettet via computeren. Det svarer til at sælge legetøj på et alderdomshjem,« siger John Norden.

På den måde er der desuden visse funktionaliteter, som ikke virker helt optimalt.

»Det er til at komme sig over, og spillet vil alligevel fungere bedre på en stor skærm, men når nogle af kortene henviser til, at man kan tage dem med til samtalen med sin rådgiver, så nytter det jo ikke noget, at det ikke virker på mobilen,« siger Marianne Thørs.

I Penge- og Pensionspanelet har man tænkt overmuligheden for at gøre spillet tilgængeligt på mobillen, men har i sidste ende valgt at vælge det fra, fortæller projektmedarbejder Morten Holm Steinvig.

»Det er dyrt at gøre ting tilgængelige på mobilen, og vi tror alligevel på, at det er laptoppen og computeren folk vil bruge til at læse op på det her. Hvis man endelig skal have det med, kan man gemme nogle af værktøjerne via et link, som kan åbnes på telefonen - eller man kan printe det ud,« siger Morten Holm Steinig.

Han understreger, at værktøjet ikke primært er rettet mod de alleryngste forbrugere, som typisk vil være dem, der mest afhængige af mobilen.

»Målgruppen er 25 plus, for det kræver forretninger af en vis størrelse, hvis man for alvor skal have noget ud af en forhandling med banken. Dér vurderer vi , at det egner sig bedst til folk over 25,« siger Morten Holm Steinig.