Nykredits fremgang stoppede med tolagslån

Nykredit har ikke den store succes hos privatkunderne med sine tolagslån, som koncernen er ene om at udbyde. Markedsfremgangen er stoppet, og eksperter er skeptiske.

Nykredits tolagsbelåning er blevet mødt med skepsis og forvirring blandt flere kunder. Foto: Lars Bahl Fold sammen
Læs mere

Nykredits krav om, at kunderne skal dele deres realkreditlån op i to forskellige lån, er tilsyneladende ikke faldet i god jord. Koncernens ellers stigende markedsandele blandt de private kunder er vendt til et lille fald, siden de nye lånetyper i form af fem forskellige lånepakker blev indført i sommeren 2012.

Samtidig peger toneangivende privatøkonomiske rådgivere på, at lånekonstruktionen kan koste kunderne dyrt, fordi de bliver forhindret i at afdrage mest muligt på den dyreste gæld i deres husholdning.

I det sidste år, inden tolagsbelåningen blev indført, fortsatte koncernen foregående års fremgang og gik fra en andel på 46,3 til 47,4 procent af de private kunder i Danmark. Yderligere et år efter var fremgangen bremset og erstattet af en lille tilbagegang til 47,2 procent i det seneste regnskab for 3. kvartal i år.

Koncerndirektør Søren Holm fra Nykredit afviser, at tolagsbelåning koster kunder og oplyser tal, der viser et fald, der er 0,1 procentpoint mindre, end koncernen har oplyst i regnskaberne.

»Det er efter min bedste overbevisning dokumenteret, at tolagsbelåning ikke har haft en negativ effekt for vores markedsandel. I vores dialog med kunderne har vi primært positive tilkendegivelser. Kunderne vil gerne have den stabilitet i økonomien, som tolagsbelåningen sikrer,« skriver han i en kommentar.

Det brugte tal er for det totale udlån, som flytter sig meget langsomt på grund af den store mængde udestående lån. Det betyder ifølge branchekilder, at tallene for nyudlån vil vise et mere markant fald i Nykredits private forretning. Men det er forbundet med forskellige beregnings-metoder at beregne dette tal, bl.a. fordi obligationer under auktionerne over flekslån kan tælle dobbelt.

Ifølge rådgiverne har kunderne svært ved at forstå tolagsbelåning, ligesom det i nogle situationer kan koste dem ikke ubetydelige beløb. Men chef for rådgivning i Nykredit Sune Worm Mortensen mener, at systemet giver store fordele, som vil gå op for kunderne.

»Vi fik mange spørgsmål til at begynde med. Men det handler jo om at kigge på egenskaber og finansiering, hvor dansk realkredit var blevet meget detailorienteret, så motorhjelmen skulle åbnes, når der skulle købes bil. Men mange kunder er glade for, at vi tog det valg for dem, at de skulle betale afdrag,« siger han, men erkender dog, at koncernen »ikke fik mange julekort« for at gøre op med fri adgang til afdragsfrihed og etårige flekslån.