Nyholm slår et slag for golfsko

Læs mere
Fold sammen
Golftræneren Leif Nyholm skal hjælpe den danske golfskoproducent Golf Copenhagen A/S med for alvor at slå igennem

på det skandinaviske marked. Det vil ske gennem intensive annoncekampagner, hvor Nyholm poserer i forskellige situationer -

naturligvis med focus på skoene.



- Jeg tror på fuldt og fast på, det vil have en vis effekt, at vi bruger Leif

Nyholm som frontfigur, siger den nye indehaver af Golf Copenhagen, Michael Uth, som også er administrerende direktør,

således at han selv har kunnet træffe afgørelsen om at udvide reklamebudgettet kraftigt.



Til den udvidede

markedsføring hører også et titelsponsorat for den populære tre-dages turnering, Henne-Varde Pro-Am, Danmarks

største af slagsen med 72 deltagende hold - og i øvrigt i år med netop Leif Nyholm blandt deltagerne.



Med

disse tiltag signalerer Michael Uth nye tider i firmaet, som han købte pr. 1. oktober 2003 af ægteparret Bente og Bjarne

Borg, der selv udviklede Golf Copenhagen-skoene og sendte dem på markedet i 1992. De var indehavere af Gørding Skofabrik,

som også producerede klassiske sko og mokassiner -af mærket Flexi. Denne linie blev dog solgt fra for et år siden,

så Golf Copenhagen var alene tilbage i Borg-regi, da 34-årige Michael Uth meldte sig som køber.

Stor

fleksibilitet

- Jeg fandt hurtigt ud af, at der ingen økonomi var i at producere i Danmark og gik derfor i et samarbejde med

og flyttede ind hos Esbjerg-firmaet Bundgaard Sko, der producerer børnesko på egen fabrik i Slovakiet, fortæller

Michael Uth, som fik arrangeret, at sålerne sættes på golfsko-skafterne på den slovakiske fabrik, mens skafterne

fortsat forarbejdes på en polsk fabrik.



I Borgs tid skete samlingsprocessen på fabrikken i Gørding - til betydeligt

højere lønninger, som betød, at virksomheden ikke kastede overskud af sig trods et pænt salg i hele 28

lande.



Golf Copenhagen havde 20 medarbejdere, da Michael Uth tog over. I dag har det otte - inklusive ejeren.



- Det ligger

intet intet praktisk problem i, at færdiggørelsen sker i Slovakiet, for afstanden er ikke længere, end vi kan fremskaffe

lagervarer i løbet af 48 timer, hvis vi ikke selv har dem i huset. Desuden kan vi lukrere på stor fleksibilitet på

den slovakiske fabrik, som dels er i stand til at producere nye modeller i løbet af 14 dage, og som dels gerne vil effekturere

ordrer på mindre end 500 par sko ad gangen.

Japansk fremstødMichael Uth har i øvrigt ikke ændret

nævneværdigt på modeludbuddet, siden han overtog Golf Copenhagen. Kun nogle enkelte af de gamle modeller er gledet

ud og erstattet med nye. De store ændringer var ikke påkrævet i det brede sortiment af både klassiske og sportsprægede

golfsko - bl.a. fordi det britiske golfmagasin »Lady Golfer« fornylig har givet Golf Copenhagen topkarakter i en uvildig

test blandt syv kendte golfskomærker.



- Vores nye struktur og færre omkostninger skulle gerne betyde, at vi fordobler

omsætningen i løbet af de næste tre år, lyder det fra Michael Uth, hvis optimisme ikke mindst skyldes, at

Golf Copenhagen synes på godt vej ind i Japan, der har ni millioner golfspillere.



Sammen med 16 andre europæiske

virksomheder indenfor sportsudstyr var Golf Copenhagen i efteråret udvalgt til at deltage i det EU-støttede projekt »Gateway

to Japan/Outdoor Lifestyle Trade Mission,« som gav en god indgang til det japanske marked, fordi europæiske ambassader

og EU-kontorer i Tokyo hjalp stillede ekspertise og know how til rådighed. I dag har Golf Copenhagen ansat en dansk sælger

i Japan, som taler flydende japansk.



Lidt pudsigt producerer Golf Copenhagen bredere skomodeller til Japan end til f.eks. USA

- simpelthen fordi de små japanere har bredere fødder end de store amerikanere!



Generelt venter Michael Uth sig

meget af det asiatiske marked, og f.eks. er en stor ordre netop effektureret til Sydkorea. Til de øvrige store markeder hører

USA og Canada, hvor Golf Copenhagen har egne distributører.



I USA er Golf Copenhagen kategoriseret som et high quality-product,

og dét betyder, at amerikanerne betaler 300 dollars for det samme par sko, som på det danske marked koster 1100 kroner.