Ny undersøgelse afslører: Vi aner ikke hvad vores forsikringer koster

Hver femte dansker med forsikringsansvar i hjemmet erkender blankt, at de ikke aner, hvor meget de betaler for deres forsikringer.

"Den usynlige sikkerhed i hverdagen er svær at forholde sig til," siger Ann Lehmann Erichsen, forbrugerøkonom, Nordea
Læs mere
Fold sammen

Hver femte dansker med forsikringsansvar i hjemmet erkender blankt, at de ikke aner, hvor meget de betaler for deres forsikringer. Og resten skyder langt under målet, påpeger forbrugerøkonom Ann Lehmann Erichsen fra Nordea, som har fået gennemført en TNS Gallup-undersøgelse af danskernes forsikringsforbrug.

Den viser, at de danskere, der har et bud på husstandens forsikringsbudget, i gennemsnit tror, at de bruger 10.300 kr. om året. Men faktisk bruger de dobbelt så meget – nemlig godt 20.700 kroner.

»Reelt bruger de fleste husstande flere penge på alle deres forsikringer, end de bruger på tøj og sko til hele familien på et år. Og det er ikke så lidt,« siger Ann Lehmann Erichsen.

Forbrugerøkonomen er forundret over, at 21 procent – eller 558.000 af Danmarks 2.655.000 husstande – slet ikke har noget bud på, hvor meget de betaler for deres forsikringer. Hun mener, at en del af forklaringen er, at forsikringerne er »usynlige« i hverdagen.

»Så længe jeg kan huske, har man talt om, at forsikring er et »lav-inter­esseområde«. Det kan jeg godt forstå. For den usynlige sikkerhed i hverdagen er svær at forholde sig til. Forsikringer er faktisk noget af det eneste, som vi betaler for, mens vi håber, at vi aldrig får brug for dem. Vi drømmer hverken om brand, hjemmerøveri eller smadrede tænder efter et fald med cyklen, men når ulykken er ude, er vi dybt taknemmelige over den hjælp og støtte, som vi får fra forsikringsselskabet – hvis vi altså er rigtigt forsikret,« siger Ann Lehmann Erichsen.

Hun anbefaler, at man gør det til en fast rutine at tjekke alle sine forsikringer mindst én gang om året.

»Når du er under pres, og vandet fosser ind i kælderen, har du dels ikke tid til at være en kritisk forbruger og finde det bedste tilbud på, hvem der skal være din hjælper i nødens stund, dels er det for sent. Kritik er en luksus, du kun har råd til, når du er i god tid og på forkant med situationen.«

Første skridt er at få overblik over ens forsikringsforbrug. Det kan man gøre ved at tjekke sine konti et år baglæns i netbanken og finde tallene der, forklarer Ann Lehmann Erichsen.

»Når du går i gang med at tjekke dine forsikringer for priser og dækning, skal du ikke blive overrasket, hvis du ender med at stå med en ny forsikring i hånden og måske må ­sige en anden op og justere et beløb hist og her. For en grundig gennemgang afslører som regel, at dine behov har ændret sig siden sidst,« siger Ann Lehmann Erichsen.

Eksempelvis er det en god idé at have forsikring i baghovedet, når man investerer i dyre ting som smykker, kunst eller sportsudstyr. Eller når livet ændrer retning, fordi man flytter sammen med kæresten, får børn, bliver skilt, eller børnene flyver fra reden.