Ny test af billån: Spar op mod 35.000 kr.

Der kan være titusindvis af kroner at spare ved at undersøge forskellige finansieringsmuligheder, inden man kører ud fra forhandleren i en spritny bil. Det viser en ny stor test af billån fra Forbrugerrådet Tænk.

Foto: Preben Madsen. ARKIVFOTO.
Læs mere
Fold sammen

Danskerne er vilde med biler. Alene i 2014 blev der indregistreret i alt 188.400 nye biler, hvilket er det højeste antal nogensinde, viser en ny analyse fra Nykredit. Det kan være fristende at skrive under på et lån med det samme hos bilforhandleren, så man kan få nøglerne i hånden og komme ud på landevejene. Og i nogle tilfælde er det faktisk en god idé – men ikke altid.

Der er nemlig stor forskel på, hvad man kommer til at betale for lånet. Forbrugerrådet Tænk Penge har sammenlignet priserne hos 17 udbydere af billån, der både tæller bilforhandlere, banker og bilfinansieringsselskaber.

På trods af at bilforhandlere normalt scorer bundkarakterer på troværdighed, er det faktisk dem, der fylder mest i top ti over de bedste lån. Hele seks af de store bilmærker befinder sig i den ende af listen - med Toyota på en klar førsteplads. Testen tager udgangspunkt i køb af en mindre familiebil til 179.990 kr. med en udbetaling på enten 20 eller 40 pct. Vælger man det billigste lån, kan der være knap 35.000 kr. at spare i forhold til det dyreste billån. Så det er med at kigge sig grundigt for og gå benhårdt efter den bedste samlede pris, understreger Lars Baadsgaard, der er testansvarlig for finansielle test hos Forbrugerrådet Tænk.

”Det er virkelig svært at gennemskue markedet og se, hvad man ender med at betale for sin bil og finansieringen af den, fordi der er stor forskel på gebyrer og renter hos de forskellige låneudbydere,” siger Lars Baadsgaard.

Mange fokuserer primært på renten. Men hvis etableringsomkostningerne er høje, kan det hurtigt komme til at opveje den lave rente. Når man skal sammenligne priser på lån, er det derfor vigtigt at se på de årlige omkostninger i procent (ÅOP), der både indeholder renter, etableringsomkostninger og andre løbende gebyrer og afgifter.

Mens testvinderen Toyota har en ÅOP på 3,4 pct., har Nykredit Bank, der er den dyreste udbyder, en ÅOP på 9,7 pct. Det betyder, at en bil med en grundpris på 179.990 kr. vil koste 197.722 kr. over syv år, hvis man låner pengene hos Toyota. Går man i stedet til Nykredit Bank, løber det op i 232.203 kr.

Dog understreges det i magasinet Forbrugerrådet Tænk, at prisen på billån hos Nykredit Bank afhænger af, hvad man ellers har af forretninger i banken.

Selvom der befinder sig flest af de store danske banker i bunden af listen, findes der også banker som spanske Santander og svenske Sweedbank, der tilbyder billån i den billige ende. Og her behøver man ikke at være helkunde for at få en attraktiv rente.

En væsentlig fordel ved at låne i en bank eller et bilfinansieringsselskab er, at man frit kan vælge, hvilket bilmærke det skal være. Hvis man drømmer om en Volkswagen, er det jo ret beset ligegyldigt, at Toyota tilbyder den billigste finansiering. Men uanset om man foretrækker den ene, anden eller tredje finansieringsform,er det altså med at undersøge markedet, hvis man vil have det bedste lån. Eksempelvis står der både et bilfinansieringsselskab bag det næst billigste og det næst dyreste lån på listen.

Lars Baadsgaard advarer desuden mod, at man lader sig forblinde af prisen på bilen. ”Selve bilen og billånet er to selvstændige produkter, man køber, så man skal være opmærksom på at få en god pris på begge dele,” siger han. I dag har 60 pct. af alle danske familier egen bil. Fra 2007 til i dag er antallet af familier med mere end to biler steget fra 340.000 til 450.000. Det svarer til, at godt 15 pct. af familierne har flere biler i garagen.