Ny bilaftale gør privatleasing dyrere

Regeringen har med sin nye aftale om bilafgifter lukket et fordelagtigt hul for leasingbiler, der vil gøre det dyrere at lease en bil fremover.

Foto: Jens Nørgaard Larsen. Regeringen har med sin nye aftale om bilafgifter lukket et fordelagtigt hul for leasingbiler, der vil gøre det dyrere at lease en bil fremover.
Læs mere
Fold sammen

Leasing frem for køb af bil er stormet frem blandt de danske forbrugere i de senere år. Men det kan regeringen og Dansk Folkepartis aftale om nye bilafgifter lave om på. Aftalen indeholder nemlig også en prop til et hul i lovgivningen, der har gjort det meget fordelagtigt for leasingselskaber at betale den forholdsvise afgift på en leasingbil for derefter at sælge bilen.

Baggrunden er de massive flåderabatter, som leasingselskaberne har fået på bilerne, og som udløser den kontante fordel for leasingselskabet, der kun betaler afgift af den lave rabatpris. Desuden kan leasingselskabet i det øjeblik, bilens leasingperiode er slut og den kommer ud på markedet som brugt bil, i nogle tilfælde sælges til en højere pris, end der blev betalt for den oprindeligt.

Den nye aftale medfører, at afgiften bliver kigget efter i sømmene endnu engang efter den første indregistrering.

»Aftaleparterne er konkret enige om at indføre regler om genberegning og efteropkrævning af registreringsafgift for alle, der driver virksomhed ved at stille biler til rådighed mod betaling eller andet vederlag, dvs. leasingselskaber, udlejningsselskaber, demobiler, værkstedsbiler, mv.,« hedder det i teksten til den nye aftale om afgifter.

Når den økonomiske finte fjernes, så bliver det dyrere at lease, er bilanalytikerne enige om.

»Det bliver op ad bakke for leasingselskaberne, for det bliver meget dyrere,« konkluderer analytiker Niels Grøftehauge fra Bilpriser.dk.

Han vil dog ikke sætte beløb på, fordi beregningen blandt meget andet vil afhænge af, hvordan bilfabrikkerne og importørerne reagerer - altså om de eksempelvis vil yden en endnu større flåderabat, eller har andre muligheder for at forbedre regnestykket for leasingselskaberne.

»Bilfabrikkerne har jo blandet sig i markedet, og vi ved ikke, hvad de vil gøre, når hullet lukkes,« siger Niels Grøftehauge.

Markedsanalytiker Jan Lang fra Bilbasen er enig.

»Min vurdering er, at leasingpriserne vil stige, men det kommer an på, hvordan de får lov til at beregne prisen,« siger han.

Regeringen lægger i aftaleteksten ikke skjul på formålet:

»Forslagene har til formål at etablere et generelt loft over den fordel, der kan opnås som følge af, at fx flåderabatter kan indregnes i den afgiftspligtige værdi ved indregistrering
af nye køretøjer. Konkret indføres der regler om, at der for disse virksomheders køretøjer ved videresalg eller senest efter 4 måneder skal ske en genberegning af den afgiftspligtige værdi baseret på handelsværdien af den brugte bil,« hedder det.