Ny betalingsform skal sikre Danske Banks fremtid

Med et nyt samarbejde med Dansk Supermarked og softwarevirksomheden Trifork har Danske Bank taget det første skridt mod en fremtid, hvor de skal konkurrere mod nogle af verdens største virksomheder.

I Føtex-bagerierne i Skejby og Viby J kan du nu lade pungen ligge derhjemme, når du skal hente brød om morgenen. FOTO: Toke Hage Fold sammen
Læs mere

I fremtiden behøver kunderne i to aarhusianske Føtex-bagerier ikke at tage pungen med, når de skal hente morgenbrød.

Et samarbejde mellem Danske Bank, Dansk Supermarked og softwarevirksomheden Trifork gør det nu muligt at bestille og betale for både brød, boller og berlinere hjemmefra. Det sker via en ny såkaldt Order & Pay-app, der benytter sig af teknologien fra den populære betalingsapp MobilePay.

MobilePay er udviklet af Danske Bank, og bankens samarbejde med Dansk Supermarked og Trifork er et forsøg på at ruste sig til fremtiden. En fremtid, hvor det ikke kun er andre banker, som er en trussel på det finansielle marked.

»Mange har nok allerede nu hørt om Apple Pay, og Samsung Pay kommer lige om lidt. Det er nogle rigtig store aktører, vi skal kæmpe mod, så for os er det her også en langsigtet investering, som vil være med til at gøre os konkurrencedygtige på et globalt marked,« siger Mark Wraa-Hansen, der er chef for MobilePay-divisionen i Danske Bank.

 

Og den nye måde at betale på har potentiale til at blive en stor succes. Det mener i hvert fald Jan Damsgaard, der forsker i digitale betalingsformer på CBS.

»Det her er endnu en spændende udvikling fra MobilePay, som bliver ved med at overraske med sin stærke innovationskraft. Jeg tror, at den her betalingsmodel vil være enormt tiltrækkende for en masse mennesker,« siger han.

Tiltrækningen ved den nye måde at betale på ligger i, at Order & Pay-app'en simpelt hen fjerner et led i betalingen af et produkt.

»I dag bestiller jeg for eksempel min taxa via en app, så kommer taxaen, og når jeg skal betale for den, skal jeg bruge mit Dankort. Når MobilePay integrerer betalingen i bestillingen hos bageren, giver det en bedre service,« forklarer Jan Damsgaard.

Denne integrerede betaling fungerer hos de to Føtex-bagerier i Aarhus på den måde, at kunden bestiller sit morgenbrød i app'en, skriver hvornår han eller hun vil hente det og betaler med det samme. Så giver MobilePay en kvittering, som kunden skal vise, når vedkommende henter sine rundstykker.

Og selv om den nye betalingsform indtil videre er begrænset til de to bagerier i Østjylland, har Danske Bank store planer for fremtiden.

»Dansk Supermarked har allerede nu ambitioner om at udbrede løsningen til andre områder som for eksempel Starbucks og Carl's Jr-burgerrestauranterne. Og vi oplever allerede endnu flere kunder, som efterspørger denne betalingsløsning,« siger Mark Wraa-Hansen.

MobilePay-konkurrenten Swipp, der ligeledes tilbyder gratis pengeoverførsler via mobilen, har endnu ikke præsenteret et lignende samarbejde, hvor brugerne af app'en kan bestille et produkt og betale for det med det samme. Men det bekymrer ikke direktøren for Swipp, Martin Andersen.

»Hos Swipp tror vi ikke på, at der kun er plads til en spiller på markedet, ligesom rigtig mange butikker og erhvervsdrivende siger. Vi hilser udviklingen velkommen,« skriver han i en e-mail til Berlingske Business.

Ifølge Jan Damsgaard er det ikke usandsynligt, at Swipp i fremtiden også vil tilbyde den nye betalingsform, men samtidig har MobilePay allerede nu et forspring på markedet.

»Swipp vil altid ånde MobilePay i nakken, men ofte ser vi, at de, der først sætter sig på et marked, også får bedst fat i det. Swipps innovationskraft har tidligere vist sig langsom, så det kan igen gøre, at MobilePay også løber med det her marked,« siger han.