Nu taber du mindre på en bil

En kombination af flere forhold har medført, at nye og brugte biler ikke taber så meget i pris, som de gjorde for to år siden. Samtidig betyder den meget lave rente, at især boligejere med friværdi kan finansiere en bil meget billigt.

Et lavt udbud af brugte biler har ført til højere brugtvognspriser, men med de lave renter er det alligevel blevet billigere at have bil i Danmark, forklarer brugtvognsforhandler Jeppe Laursen. Foto: Niels Ahlmann Olesen Fold sammen
Læs mere

Det siges, at det første bump foran bilforhandlerens butik koster de første 10.000 kroner i afskrivning på den nyerhvervede bil. Men nu er der gode nyheder til købere af specielt familievenlige, rummelige biler – både nye og brugte, der måske kørte de første år som leasing- eller firmabil.

En analyse af markedet for brugte biler netop nu viser nemlig, at der er et mindre værditab på biler end for bare to år siden både nu og fremover.

Samtidig betyder det meget lave rente­niveau, at det set over fire år er mere end 10.000 kroner billigere at finansiere en bil nu end for to år siden – især for boligejere, der kan belåne friværdi til at købe bil for.

»Vi kan se, at for eksempel en Skoda Octavia købt i 2013 vil tabe 50 procent, mens en tilsvarende bil købt i 2015 kun vil tabe 46 procent,« konkluderer markedsanalytiker Jan Lang fra Bilbasen, der har foretaget analysen.

Den er baseret på blandt andet fremskrivninger af udbuddet af brugte biler, og det er netop et lavt udbud, der giver stigende priser og dermed lavere afskrivning på især familiebiler.

Bilforhandler Jeppe Laursen i Køge har i år oplevet en kraftig stigning i sin omsætning og har flere forklaringer på de forbedrede markedsvilkår:

»Forbrugerne har primært fået lidt flere penge mellem hænderne og lyst til at købe bedre biler, og så er der lave renter ved finansiering af en bil. Desuden er der et opsparet behov for at købe bil fra finanskrisen. Siden 2008 har mange danskere kørt videre i den gamle bil, og andre købte for lille en bil. Nu kommer de i deres Citroen C1 og siger, at nu kan de ikke længere bruge den som familiebil,« siger Jeppe Laursen.

Største omkostning

Værditabet er en af de største omkostninger ved at eje bil i Danmark, og især et kraftigt fald i udbuddet af brugte familiebiler presser priserne op. Fra at kunne vælge mellem omkring 26.000 familiebiler i årene efter finanskrisen er udbuddet faldet til under 16.000 biler.

Det udløser tre-fire procent højere priser på en fire år gammel familiebil – svarende til det nævnte første bump på vejen.

Bilbasens fremskrivning forudser et fortsat lavt udbud af brugte biler i de kommende år, og Jeppe Laursens bedste råd til kunder er at købe en to-fire år gammel familiebil med lavt kilometertal og af et anerkendt mærke. Den vil være et af de mest værdifaste køb på markedet, vurderer han.

Analysen viser faldende afskrivning på de fleste biltyper med en enkelt undtagelse.

»Lige nu er der stor efterspørgsel på alle biltyper bortset fra de gamle mikrobiler. Det skyldes nok, at der er kommet nye modeller, som er med i analysen. Hvis vi havde taget nogle ældre mikrobiler, som der er solgt rigtigt mange af, så havde afskrivningen været større – også på grund af prisudviklingen. For eksempel kostede en femdørsversion af den første Toyota Aygo 140.000 kroner. Den nye model koster kun 95.000 kroner. Så den gamle kan købes til 25.000 kroner i dag. Der er gang i markedet for alle biler undtagen de ældre minibiler. De er pressede i pris,« påpeger Jan Lang.

Lave renter

Dertil kommer, at biler kan finansieres til meget lave renter i øjeblikket – billigst, hvis friværdi i fast ejendom kan belånes til formålet.

»Har du friværdi i boligen, kan du finansiere din nye bil fra nul procent i rente på et realkreditlån. Samtidig er nye biler de seneste år blevet betydeligt mere brændstoføkonomiske, ligesom olieprisen ser ud til at forblive på det nuværende lave niveau et godt stykke tid. Kombineret med et mindre værdi­tab trækker det i retning af, at du i de kommende år kan se frem til at slippe noget billigere fra at eje en familiebil,« påpeger Martin Lundholm, chefanalytiker i Spar Nord.

Et realkreditlån medfører dog så store etableringsomkostninger, at der skal et vist beløb til, før det giver mening i forhold til finansiering hos bank eller bilforhandler. Men i forhold til Spar Nords billån slipper en bilkøber over fire år med godt 32.000 kroner mindre i samlede omkostninger med et F1- realkreditlån, hvis der lånes 300.000 kroner.

I forhold til 2013 er de samlede omkostninger med F1-lån blevet 16.421 kroner billigere over de fire år, mens løsningen med et banklån er blevet 11.663 kroner billigere.

Jeppe Laursen kan glæde sig over, at det mindre udbud gør det til sælgers marked.

»Men med forbrugernes briller er det nok blevet sværere at presse prisen. Vores indkøbspriser stiger jo også, så vi har ikke så meget at være flinke med. Til gengæld har de en lavere rente at låne til, så selv om de betaler tæt på udbudsprisen, gør de alligevel gode handler,« mener han.