Nu kommer der ejerskifteforsikring til biler

Lille selskab lancerer ny type forsikring mod, at den brugte bil bryder sammen efter handlen. Der handlers omkring 1.000 brugte biler om dagen.

Nu kan der tegnes en ejerskifteforsikring på brugte biler. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Ejerskifteforsikringer på huse bliver nu kopieret over til brugte biler. Det lille selskab ETU Forsikring, som bl.a. arbejder med forsikring af klassiske biler, har lanceret en ejerskifteforsikring, så en køber af en brugt bil kan sikre sig - eller sikres af sælger - mod fejl og skader, der ikke er dækket af garanti eller reklamationsret.

»Vi har udviklet en ejerskifteforsikring, der gør det sikkert at handle brugt bil både privat og hos forhandler. Når man køber bil via en forhandler, har man en reklamationsret - en ret man ofte ser fører til stridigheder, idet det er køber, der har bevisbyrden. Stridighederne belaster det danske retssystem. Det slipper du for med vores forsikring, der bygger på en attest eller et nysyn og omfatter helt specifikke komponenter. Vi diskuterer ikke om det er slitage, men dækker,« siger Peer Heitmann Madsen, adm. direktør i ETU Forsikring.

Forsikringen kan tegnes af både private købere og sælgere af biler samt af brugtvognsforhandlere. ETU Forsikring har som noget af det første lavet en aftale med organisationen af frie værksteder CAD med 750 medlemmer om at tilbyde forsikringen.

»Vi forventer at sælge omkring 4.000 forsikringer i resten af dette år,« siger Peer Heitmann Madsen.

Forsikringen kan tegnes på fem forskellige niveauer, som den kan tegnes til at dække alt fra en nyere bil, hvor garantien lakker mod enden, til en brugt bil op til 15 år og op til 250.000 km. på tælleren. Den maksimale dækning svinger fra 20.000 kr. til 60.000 kr. per skade.

Forudsætningen for at tegne en ejerskifteforsikring er en Applus Tilstandsattest A på bilen, eller at bilen er nysynet.

Forsikringen tegnes for et engangsbeløb for 6, 12, 24 eller 36 måneder på et af de nævnte fem niveauer for dækning. Der er ingen selvrisiko eller kilometerbegrænsning i tegningsperioden. Prisen for en et-årig dækning af en gennemsnitlig bil med en 2,0 liters motor svinger fra 3.328 kr. til 5.008 kr. afhængig af om, der er tale om et basisprodukt eller en forsikring, der afløser fabriksgarantien.

Både bilejernes organisation FDM og Rasmus Meineke fra forsikringsportalen Vilkår.dk er umiddelbart positiv over for den nye forsikringstype.

»Produktet har sin berettigelse. Der bliver handlet mange brugte biler, og der bliver tit bøvl bagefter,« siger juridisk chef i FDM Per Alkestrup.

Han advarer dog mod at købe dobbeltdækning i forhold til den lovpligtige garanti og reklamationsret.

»Jeg hilser produktet velkommen og kan ikke rigtig se, at nogle af de traditionelle selskaber har et identisk produkt. Overordnet og uden at have splittet betingelser ad synes jeg, det er godt og giver mange brugtbilejere en øget tryghed,« lyder vurderingen fra Rasmus Meineke, som heller ikke er afskrækket af priserne.

Fra lovgivernes side er også købere af brugte biler sikret af den klassiske reklamationsret i to år samt en garanti i et halvt år. Det gamle begreb »købt som beset« gælder ikke mere for brugtvognsforhandlere. Men i private handler kan et køretøj sælges som beset - dog skal sælger oplyser centrale forhold omkring bilens tilstand både angående evt. belåning og teknisk tilstand.

Under garantien gælder en formodningsregel, som går ud på, at en opstået skade formodentlig også var der, da bilen blev handlet. Dermed har sælgeren bevisbyrden, hvis han vil bestride dækningen under garantien.

Der bliver hvert år handlet omkring 350.000 brugte biler i Danmark.