Nu kan du overføre penge som at sende en SMS

En ny app fra Danske Bank gør det muligt at overføre penge via mobiltelefonen på samme måde, som når man sender en sms. Det er kun nødvendigt at kende modtagerens telefonnummer.

En ny app fra Danske Bank gør det muligt at overføre penge kun ved brug af telefonnummer. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Nu bliver det vanskeligere at bruge undskyldningen om, at man ikke har kontanter, når restaurantregningen skal splittes med vennerne.

Danske Bank har lanceret en ny app, MobilePay, som gør det muligt for private at overføre penge til hinanden via mobiltelefonen.

Det foregår på stort set samme måde som at sende en SMS. Man skal bruge en pinkode for at komme ind i selve app'en og dernæst kun bruge modtagerens mobilnummer. Kontonumre behøver man f.eks. ikke at taste, siger Jesper Nielsen, chef for forretningsudvikling i Danske Bank Personal Banking.

»Det her er en løsning, som ikke svarer til noget, vi har været ude med før. Det er den første mobile betalingsløsning i Danmark. Den gik live i App Store mandag aften, og der er allerede 3.000 brugere, som har tilmeldt sig. Og vi har fået rigtig god respons,« siger han.

Begge parter skal have installeret app

Man kan bruge den nye betalingsløsning, uanset hvilken bank man har. Men både modtager og afsender skal have MobilePay installeret på telefonen.

Hvis man forsøger at lave en betaling til en person, der ikke bruger MobilePay, bliver de kun overført, hvis modtageren installerer app'en indenfor 30 dage.

Af sikkerhedshensyn kan man højest overføre 500 kroner per gang og samlet 1.000 kroner om dagen. Derudover er der samme betingelser, som hvis man mister sit dankort; hvis man bliver udsat for misbrug, er det banken, der hæfter for tabet, med mindre man har handlet uansvarligt. Hvis man spærrer sit dankort, spærrer man også samtidig for brug af app'en.

Gratis - indtil videre

Lige nu er det gratis for alle at bruge MobilePay. Men fra årsskiftet er det kun brugere, der er tilmeldt Danske Banks omstridte kundeprogram, der er garanteret gratis brug af app'en.

Banken har endnu ikke besluttet, hvad MobilePay derefter skal koste for de øvrige brugere. Det afhænger blandt andet af konkurrencen på markedet, siger Jesper Nielsen.

»Det, der bliver afgørende for, om det kommer til at koste noget, er, om der kommer nogle teleselskaber eller andre banker på banen. Og så tager vi bestik af, hvordan situationen ser ud. Der er ingen grund til at spille hånden alt for tidligt på det,« siger Jesper Nielsen.

Som de første på banen med denne form for betaling kan det måske tiltrække flere kunder til banken.

»Vores overvejelser er jo, at vi har gjort det til et produkt for alle danskere. Hvis det kan gøre nogen interesserede i Danske Bank, så er vi rigtig glade for det. Men det primære mål med det her er at lave en bedre betalingsinfrastruktur, der også kan tage sig af de små betalinger,« siger Jesper Nielsen.

Danske Bank overhaler konkurrenter

Med lanceringen i dag er det lykkedes for Danske Bank at overhale en lignende løsning fra konkurrenterne.

I midten af april meddelte Nordea, Nykredit, Regionale Bankers Forening (herunder Jyske Bank) og Lokale Pengeinstitutter, at de er på vej med en app ved navn Swipp, som gør det muligt at overføre penge via mobilen, kun ved brug af telefonnummer.

»Udviklingen er stadig i gang,« lyder det på Jyske Banks hjemmeside.

Bankerne regner med at kunne præsentere den nye app første omkring første juni.