Nu kan du bo i din egen stationsbygning

De fleste nok vil nok tænke sig om en ekstra gang, før de køber en ejendom klos op ad en jernbane. Men hvis der ikke kører tog, er det en anden snak.

Ruds Vedby station er bygget i 1901 på Høng-Tølløse jernbane, men i 2002 ophørte betjeningen på stationen, der altså nu kan erhverves som privat bolig. Fold sammen
Læs mere

En lang række nedlagte jernbanestrækninger rundt om i landet har givet liv til en ny type bolig, stationsbygningen, som adskiller sig væsentligt fra det traditionelle parcelhus, skriver boligsiden Boliga.dk.

Private kan nu bo i de gamle historiske bygninger, hvor der i mange tilfælde stadig er jernbanespor i baghaven eller en stor ventesal i stuen. Her kan man billettere sine gæster, når de bevæger sig fra zone 1 til zone 2.

Fra en halv mio. til fire mio. kr.

Det er i øjeblikket sat 17 stationsbygninger til salg rundt om i landsbydanmark, og det seneste emne er udbudt i Ruds Vedby i Sydvestsjælland, hvor den gamle stationsbygning kan erhverves for den nette sum af 995.000 kr.

For pengene får man blandt andet adgang til en stålhal, 149 boligkvadratmeter og et erhvervsareal på 144 kvadratmeter samt udsigt over banelegemet.

Ruds Vedby station er bygget i 1901 på Høng-Tølløse jernbane, men i 2002 ophørte betjeningen på stationen, der altså nu kan erhverves som privat bolig.

De 17 stationsbygninger, som er udbudt lige i øjeblikket, veksler i pris fra 495.000 kr. for den billigste i Holeby på Lolland til 3.995.000 kr. for den dyreste, der ligger i Bogense på Fyn.

Se stationsbygningen i Ruds Vedby:

Se den billigste stationsbygning, der pt. er udbudt:

Se den dyreste stationbygning, der pt. er udbudt: