Modebil med gode egenskaber

Test. Det vrimler med kompakte SUV'er. Opels Antara er blandt de sidst ankomne på et marked, der pludselig kan vende. Med V6-motor er bilen uhyre letkørt.

Hvad skal vi med dem? De store SUV'er, som er bilmode over hele verden og har været det i flere år. Tja, egentlig har ingen af os brug for en stor 4X4, men mode handler jo heller ikke om at beskytte kroppen mod vejrliget. Præcis sådan er det også med biler, og derfor har der aldrig været flere store, brutale 4X4-biler end lige nu.

I USA er det først og fremmest kvinder, der efterspørger disse store maskiner med hestekræfter nok og med terrænegenskaber så de kan køre gennem det meste. Når man spørger kvinderne, hvorfor de synes om lige netop denne biltype, er svaret ikke til at tage fejl af: De føler sig sikre og uovervindelige, når de skal køre børnene de to kilometer hen til institutionen.

At virkeligheden og de tørre tal så viser, at netop store 4X4 oftere end almindelige biler er impliceret i alvorlige ulykker, preller fuldstændig af på de amerikanske kvinder.

Herhjemme sætter afgifterne en grænse for hvor mange, der kan sælges på hvide plader, men prøv alligevel at lægge mærke til, hvor mange store, barske 4X4-biler, der har kvinder bag rattet.

Opel Antara er søstermodel til Chevrolet Captiva, der kom til landet før Opel'en. Teknikken er den samme i bilerne, men designet er forskelligt.

Bilfabrikkerne er stille og roligt ved at nedtone SUV'erne i denne klasse, så de mere ligner personbiler. Det er Antara et godt eksempel på, og den er ikke så bastant i hverken udtryk eller fysik som visse af konkurrenterne.

På det amerikanske marked er kunderne knap så begejstrede for biltypen som før, og det viser, at hetzen mod store SUV'er har haft en effekt. I Europa har vi også mærket dønningerne, så derfor kan markedet for biltypen hurtigt vende. Præcis ligesom tøjmoden er lunefuld.

For biler som Antara gælder dog, at de er noget mindre end deres amerikanske idoler, og faktisk efterspørger flere og flere europæere endnu mindre SUV'er end Antara.

Harmoni og frisk designHvis man er på markedet efter en bil i denne klasse, er Antara bestemt værd at overveje. Vi har indtil nu kun kørt bilen med 3,2-liters V6-motor og automatgearkasse i højeste udstyrsniveau, der hedder Cosmo. Det er en fin kombination, og bilen er overraskende letkørt og nem at komme rundt i snæver trafik med.

Oven i skal lægges et indre, der er uhøjtideligt i formgivningen, og hvor materialevalget er helt moderne og i en pæn finish. Antara har samtidig fin plads på bagsædet og et regulært bagagerum.

Når bilen er så let at sno, er det fordi designet får den til at se større ud, end den faktisk er.

Et blik på de tekniske specifikationer afslører nemlig, at bilen ikke er større end en Opel Astra. Længden er 458 cm, der er 270 cm mellem akslerne og højden er 185 cm.

Som altid for Opel gælder, at motorudvalget er pænt med to benzin- og diesel-maskiner.

Den kraftige 3,2-liters V6'er med 227 hk har kræfter nok til ubesværet kørsel. Bilen bliver aldrig nogen raket med sit lidt træge femtrins automatgear, men den flytter sig pænt, når pedalen lægges helt ned. Så snerrer motoren, og tørsten stiger.

Undervognen er godt støjdæmpet, og det betyder, at bilen bevæger sig tyst over selv meget ujævne veje med skarpe huller og kanter. Det er den slags små ting, der er med til at løfte oplevelsen af et køretøj.

Bagagerummet har pæn plads og kan udvides til 1.420 liter, hvis der læsses til loftet. Med bagsædet lagt ned er der 865 liter. Bagsædets ryglæn kan foldes ned i split 60:40, og der er yderligere en bagageboks under gulvet i selve bagagerummet. Som ekstraudstyr kan fås et flexorganizer-system, der allerede kendes fra Astra og Vectra Wagon. Med dette system kan bagagerummet opdeles i forskellige sektioner.