Minister griber ind over for forsikringsselskaber

Forsikring er fortsat for kompliceret for kunderne at finde ud af, og derfor vil erhvervs- og vækstminister Annette Vilhelmsen nu stille yderligere krav til sektoren.

Erhvervs- og vækstminister Annette Vilhelmsen (SF) stiller krav til forsikringsbranchen om gennemsighed i dens prispolitik. Fold sammen
Læs mere
Foto: Torkil Adsersen

Det skal være nemmere at gennemskue forsikringsbranchen og dens gebyrer. Det mener erhvervs- og vækstminister Annette Vilhelmsen (SF), der på baggrund af Berlingske Business’ seneste artikler om forsikringssektoren og dens gebyrer nu skrider til handling. Ministeren vil sikre større gennemsigtighed og øget synlighed om gebyrerne i både forsikrings- og pensionsselskaberne, som regeringen tidligere har tilkendegivet det i forbrugerpolitiske eftersyn.

»Som opfølgning herpå vil jeg blandt andet lægge op til, at forsikrings- og pensionsselskaber skal offentliggøre en liste over deres gebyrer på deres hjemmeside, ligesom det i dag gælder for pengeinstitutter,« siger Annette Vilhelmsen.

Handlingen bliver modtaget med glæde hos Kim Valentin, privatøkonomisk ekspert i Finanshuset i Fredensborg, der flere gange har udtrykt kritik af forsikringsselskaberne, den udestående konkurrence i branchen samt den manglende gennemsigtighed.

»Det kan man sagtens tage som et positivt signal om, at man fra politisk side vil være lidt efter den her gennemsigtighed på markedet. Man skal jo huske på, at forsikringsmarkedet er et område, som folk har svært ved selv at gennemskue. Så det er et område, hvor der er brug for en særlig stor gennemsigtighed,« siger han.

Også i forsikringsselskabernes branche-organisation, Forsikring og Pension, får ministerens indgreb i form af en tvungen synlig gebyrliste positive ord med på vejen.

»Det kan jeg ikke have noget imod. Det, synes jeg, er en god idé. Jeg tror faktisk, at forsikringsselskaberne gør det allerede, men jeg kan ikke love, at de gør det allesammen. Men det er en god pointe fra ministeren. Vi skal ikke have nogen skjulte gebyrer her,« siger underdirektør Hans Reymann-Carlsen.

Som Berlingske Business skrev mandag, kan det hurtigt koste over 3.000 kroner for en familie at skifte forsikringer inden for det første år, og forsikringsekspert Rasmus Meineke udtalte, at man som kunde mere eller mindre bliver stavnsbundet i 12 måneder. Erhvervs- og vækstministeren er enig i, at forsikringsbranchens høje gebyrer for at flytte forsikringer er hæmmende for konkurrencen.

»Der er ingen tvivl om, at høje flyttegebyrer kan mindske forbrugernes incitament til at skifte forsikringsselskab og dermed være til skade for konkurrencen,« siger ministeren.Selskaberne skal kontrolleres Hans Reymann-Carlsen fra Forsikring og Pension erkender, at høje gebyrer er skadelige, men han mener ikke, at det generelt er dyrt at skifte forsikringsselskab.

»Det er selvfølgelig rigtigt, at høje flytte-gebyrer kan hæmme mobiliteten, men jeg synes ikke, at gebyrerne generelt er høje. Efter det første år koster det nul kroner eller 50-60 kroner pr. forsikring, og inden for det første år er det op til omkring 600 kroner afhængig af selskabet. Man kan diskutere, om det er gebyrer, der er så høje, at det hæmmer konkurrencen,« siger han.

Han fastholder endvidere, at han ikke kan forestille sig, at nogen i forsikringssektoren har koordineret sine flyttegebyrer. Brancheorganisationen har ellers selv tidligere sendt en henstilling ud til sine medlemmer om, at forsikringer, der flyttes inden for det første år, kan koste et supplerende gebyr på op til 500 kroner. Det blev af Konkurrencestyrelsen opfattet som om, forsikringsselskaberne indbyrdes var i gang med at danne et priskartel.

»I og med at man sætter loft over et gebyr, kommer det de facto til at fungere som en aftale om, at alle tager det, som gebyrloftet lyder på,« siger Martin Nyvang, kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Derfor måtte Forsikring og Pension efterfølgende ændre i henstillingen, og Hans Reymann-Carlsen vil nu tage fat i foreningens medlemmer, forsikringsselskaberne, og sikre sig, at ingen bryder konkurrenceloven.

»Jeg vil sikre mig, at der ikke er nogen forsikringsselskaber, der tror, at det er den første henstilling med det her beløb på 500 kroner, der gælder. For Forsikring og Pension har korrigeret henstillingen, så vi ikke siger noget om gebyrernes størrelse,« siger han.

Det er i øvrigt en opgave, der ligger hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, mener Annette Vilhelmsen.

»Jeg har tillid til, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen holder øje med, at selskaberne overholder konkurrencelovens regler – herunder at der ikke sker markeds-koordinering. Jeg lægger stor vægt på, at der er en effektiv og velfungerende konkurrence også på forsikringsområdet,« siger hun.