Min rejseforsikring var ubrugelig

Klumme: Træt og frustreret efter fem timers forsinkelse på mit fly og derefter en flyvetur på fem timer var jeg strandet i en lufthavn i USA kl. tre om natten. Og så fik jeg skrækbeskeden fra forsikringsselskabet.

Berlingske Business’ finansjournalist Mads Sixhøj måtte gå forgæves efter hjælp fra rejseforsikringen tilknyttet hans Nordea Mastercard Gold. Foto: Valerie Macon/AFP Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der er tale om den rejseforsikring, som er tilknyttet mit Nordea Mastercard Gold. Reglen er, at såfremt jeg køber rejsen med kortet, træder forsikringen i kraft. Men til min store ærgrelse erfarede jeg altså, at forsikringen havde et gevaldigt hul i dækningen.

Jeg havde været på knap tre ugers glimrende ferie først i New York og bagefter i Las Vegas, da jeg skulle flyve hjem med en mellemlanding i New York. Turen fra Las Vegas til New York havde jeg købt hos det amerikanske indenrigsselskab Jetblue, mens turen over Atlanten var købt hos Delta Airlines.

Ved gaten i Las Vegas-lufthavnen oplyste Jetblue, at der var uvejr på en del af ruten, og at den planlagte afgangstid derfor var flyttet en time. Mine tanker gik nu på, om jeg kunne nå flyet videre fra New York, men jeg havde sikret mig med fire timer mellem ankomst og ny afgang og følte mig derfor rolig.

Efter en time kom vi ud i flyet blot for at få oplyst af kaptajnen, at tekniske problemer med flyet ville forsinke os yderligere en halv time. Den ventetid blev afløst af en ny kedelig melding fra kaptajnen: Flyet skulle repareres, hvilket ville forsinke os yderligere minimum to timer.

Alle måtte derfor forlade flyet, og efter yderligere forsinkelse kunne vi først fem timer efter den planlagte afgangstid endelig lette fra Las Vegas. Ankommet til New York kunne jeg konstatere, at mit Delta-fly til København var afgået.

Jeg ringede til forsikringsselskabet for at høre, hvordan jeg skulle forholde mig, men fik ikke umiddelbart den ønskede akutte hjælp.

»Jeg kan da oprette en sag på det,« lød det forsigtigt fra forsikringsmanden.

Det var nat, og lettere fortumlet spejdede jeg opgivende rundt i den næsten tomme lufthavnsterminal. Både fly og hotelværelser forekom uoverskueligt langt væk.

»Okay, men hvad gør vi ellers herfra?« spurgte jeg med tanke på, hvor vi skulle tilbringe natten, og om jeg skulle gøre mere i forhold til at tale med Jetblue eller Delta, hvis skranke var ved at lukke for natten. Jeg skulle jo gerne have nogle nye flybilletter på den ene eller anden måde.

»Altså, I må vel finde et hotel,« sagde manden – stadig uden den mindste antydning af virkelyst og hjælpsomhed.

Først direkte adspurgt til forsikringsdækningen fandt han betingelserne frem og konstaterede, at det ikke var dækket af forsikringen!

»Forsikringen dækker, hvis forsikrede ikke kan gennemføre rejsen som planlagt [...], fordi forsikrede uforskyldt og uden at det kunne forudses kommer for sent til første check-in på rejsen,« læste han.

Mit »første check-in« var i Las Vegas, og det kom jeg ikke for sent til. Jeg skulle ikke risikere noget, så jeg var taget til lufthavnen i god tid.

Dét, jeg kom for sent til, var mit andet check-in på rejsen. Og dette havde jeg absolut ingen indflydelse på. Men det dækker forsikringen altså ikke. Tak for ingenting!

Delta-skranken var ved at lukke for natten, da jeg fangede en medarbejder, der allerede havde taget tasken på skulderen og var på vej hjem. Heldigvis hjalp hun med nye billetter til første Delta-fly med ledige pladser til København (tre dage senere), uden beregning. Tak, Delta!

Som ikke-EU-flyselskab var Jetblue ikke forpligtet til at kompensere os på nogen måde for forsinkelsen. Jeg brugte timer på at stå i kø samt tale med forskellige medarbejdere, indtil en mellemleder til sidst tilbød os en kredit til brug hos Jetblue inden for et år på det beløb, som vi brugte på hotel i New York indtil næste afgang tre dage senere.

Men forsikringen, den kunne jeg intet bruge til.