Millionærer forvalter formuen selv

En fjerdedel af danskere med formue står selv for at forvalte deres investeringer uden om bankerne. Og en endnu større andel omlægger investeringer uden rådgivning.

Poul Hansen, der selv styrer sin millionformue frem for at bruge en bank. Han mener omkostningerne er for høje. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der er en udbredt gør-det-selv-tendens blandt landets rigeste. I en rundspørge blandt danskere med en formue på mindst to millioner kroner foruden f.eks. fast ejendom, er det kun knap tre ud af fire, der bruger professionel investeringsrådgivning.

28 procent klarer selv investeringerne af den betydelige formue, og knap 40 procent angiver, at de foretager større omlægninger af deres investeringer uden at søge professionel rådgivning. Det viser en rundspørge, som Voxmeter har lavet i et bredt udsnit af befolkningen for Nordea Private Banking.

»Det i undersøgelsen, der overrasker mig mest, er nok, at hver fjerde formuende dansker ikke bruger private banking og ikke har fået lagt en risikoprofil,« siger direktør i Nordea Hans Henrik Klestrup.

To profiler

De formuer, der kvalificerer sig til at komme ind i private banking-afdelingerne i landets banker, voksede i 2013 med 13 procent, og Nordea havde en vækst på området på tre procent. Hans Henrik Klestrup lægger da heller ikke skjul på, at han gerne så gør-det-selv-investorerne komme ind i banken.

»Det giver et potentiale af kunder, der ikke bruger os, og det er da en mulighed for os. Vi arbejder hele tiden på at rekruttere nye kunder,« siger Hans Henrik Klestrup.

Han vurderer, at selvforvalterne typisk har en finansiel baggrund eller lignende. Der kan også være personer blandt dem, der ikke kender til tilbuddet om at være private banking-kunde, fordi deres bank ikke tilbyder det.

»Men det handler om tilgangen til det – at man håndterer noget så vigtigt som sin formue uden rådgivning. Nogle træffer også beslutninger om større omlægninger selv, men 39 procent er overraskende for mig,« siger han.

Pris kan være afgørende

I Nordea Private Banking koster det et gebyr, der fastsættes efter blandt andet frekvens af møder og ydelser, og det går fra 0,1 til 0,5 procent af formuen plus transaktionsomkostninger. Med en formue på for eksempel fem millioner kroner giver det i teorien en løbende pris på op til 25.000 kroner årligt plus handelsomkostningerne, der også varierer efter frekvens. Og Hans Henrik Klestrup medgiver, at prisen også kan holde nogen væk.

»Men rådgivning og service har da en pris. Den er individuel for den enkelte kunde, men jeg mener, at vi ligger på den rigtige pris. Hvis man ønsker kvalitet i service og rådgivning, så må man også betale for det,« siger han.

For prisen får kunden groft sagt tre ydelser via tre rådgivere: fastlæggelser af strategi, løbende investering og daglige bankforretninger. Dertil kommer kreditkort med udvidet rejseforsikring, adgang til lounge i lufthavne samt adgang til diverse arrangementer – investeringsfaglige og sociale – og publikationer om investering.

Men Nordea kaprer ikke kunder for enhver pris, for eksempel hvis man ikke kan blive enige om risikoprofilen, påpeger Hans Henrik Klestrup.

»Vi er parate til at sige farvel til kunder, der ønsker en større risiko, end deres velfærd kan klare. Det vil f. eks. sige, hvis de forlanger en risiko, der kan barbere en formue på otte mio. kr. ned til tre-fire mio. kr. Det vil gå ud over deres muligheder fremover i livet,« siger han.

Bankens rige kunder er delt op i første segment med investerbare formuer fra to til ti millioner kroner, og andet segment med formuer over ti millioner kroner. Dertil kommer ejendomme og pensionsordninger via job, så der allerede i det første segment kan være en samlet økonomisk ramme på 15-20 millioner kroner.

Nordeas private banking er vokset fra 1995, hvor området beskæftigede cirka 60 mand, til i dag at omfatte mellem 400-500 ansatte og 44.000 kunder.