Mellemmotor til Audis bestseller

Firmabil. Audi A6 får langt om længe en motor, der fylder hullet mellem ''basis-motoren'' og topmodellen med 3,3-liters V6'er.

Så er der godt nyt til Audi A6-kunder. Hidtil har der været et hul i modelprogrammet mellem 2,4-liters motoren og så den helt store V6'er på 3,2-liter.

Langt de fleste A6'ere herhjemme er solgt med den fine 2,4-liters V6'er. Den gør ikke bilen til nogen raket, men den lyder godt og spiller fint i den velkørende A6. Springet op til 3,2-liters maskinen har været hundedyrt. En 2,4 A6 kan man stadig får for rimelige 560.000 kr. mens en 3,2'er koster omkring 900.000 kr.

Den nye V6-motor på 2,8-liter giver en A6-pris som sedan på 633.000 kr. i runde tal svarende til en merpris på ca. 75.000 kr.

Motoren yder 210 hk, og den har et drejningsmoment på 280 Nm i området fra 3.000-5.000 omdr./min. Ud over et direkte indsprøjtningssystem, FSI, indeholder V6-motoren et særdeles effektivt og samtidigt overraskende simpelt ventilstyringssystem Audi valvelift system.

Med den nye teknologi aktiveres ventilslagene variabelt i to trin. Til dette anvender Audi valveliftsystem såkaldte knaster, der sidder på indsugningsknastakslen og kan forskydes i længderetningen. Der sidder to knaster ved siden af hinanden. Den ene sørger for et lille ventilslag, og den anden sørger for et stort ventilslag. Alt efter knasternes positionen åbnes indsugningsventilerne via rullevippearmen i overensstemmelse med den aktuelle belastning.

Sammen med en række andre ændringer, der har reduceret friktionen på mange komponenter, giver Audi valvelift system et cirka ti procent lavere brændstofforbrug. Den høje ydelse og det høje drejningsmoment i 2,8-liters FSI motoren gør, at føreren altid har rigeligt kraftoverskud til rådighed. På trods af dette ligger det gennemsnitlige brændstofforbrug på hele 11,5 km/l.

Audi A6 2,8-liters FSI accelererer fra 0-100 km/t på kun 7,9 sekunder, og tophastigheden er hele 243 km/t.