Med Alfa på skovtur

(Sardinien) Alfa Romeo 156 er tæt på pensionsalderen. Til sommer næste år er afløseren klar, men inden

da, når 156''eren at blive forsynet med 4-hjulstræk.



Det sker i form af en 156 med efternavnet Q4, som er til salg

senere i år rundt om i Europa. Vi har prøvet både 156 Sport-wagon Q4 og så Alfa''s bud på en brutal

sportsbil med 4-hjulstræk. Den hedder Alfa Cross-wagon Q4. De to biler deler i vid udstrækning teknik, men er trods alt

meget forskellige i både design og måden de kører på.



Q4 navnet stammer tilbage fra 1992, da Alfa præsenterede

deres 155 model og navnet har ikke siden været brugt. 4-hjulstrækket er permanent og af den avancerede type med hele tre

differentialer.



Alfa 156 Crosswagon Q4 er den brutale af de to. Den er designet til kunder der først og fremmest vil have

4-hjulstrækket fordi det sender de rette signaler, men samtidig vil disse kunder have en sportslig bil. Crosswagon ser brutal

ud på sine store 17'''' hjul med brede dæk og i forhold til en almindelig 156''er er frihøjden øget med 6,5

cm.



Dækkene er specialdesignet af Pirelli udelukkende til denne bil og er af helårstypen. Kræfterne leveres

af en JTD dieselmotor på 1,9 liter. Ydelsen er 150 heste og gearkassen har 6-trin.



Fordelingen af kræfterne mellem

for og bagaksel sker via et torsen differentiale, der som udgangspunkt altid leverer mest kraft til baghjulene. Under præsentationen

på Sardinien oplevede vi bilen som meget lydsvag og komfortabel.



Desværre bliver bilen meget dyr på grund af

den avancerede teknik, så i første omgang kommer Crosswagon ikke til Danmark, idet importøren ikke har kunne få

den godkendt som gulplade-bil.



Den ''''almindelige'''' Alfa Sport-wagon med samme 4-hjulstræk vil efter al sansynlighed komme

til salg i Danmark. Den ligner en forhjulstrukket 156''er til forveksling. Kun den øgede frihøjde(3,5 cm) afslører,

at bilen har permanent 4WD.