Mazda klar med folkelig MX-5

Mazda MX-5 er rendyrket køreglæde til en folkelig pris. Læs testen her.

 Foto: Jens Høy Fold sammen
Læs mere
Test: Ukompliceret. Velkørende og driftsikker. Sådan lyder ejernes vurderinger af den fikse Mazda MX-5. Det var bilen, der tog over hvor de gamle klassiske engelske MG¹ere slap.

MX-5 leveres i seneste version med to motorer. Vi har kørt mindste udgave med 1,8-liters motor og 126 hestekræfter. 2,0-liters maskinen har 160 hestekræfter.
1,8¹eren er ingen racerbil, men åben kørsel handler lige så meget om at se, dufte og høre naturen.

Du sidder dybt i MX-5 i lidt små sæder og stemningen er intim. Kvaliteten i bilens interiør er er blevet bedre med årene og bilen fremstår som gedigen uden meget spræl.

Nem kaleche

Der er, hvad du skal bruge og ikke mere. Kalechen er med muskelkraft og det er driftsikkert. Desuden er det meget hurtigt at åbne op til den friske luft. Et lille håndtag skal åbnes, toppen skubbes bagud og en lille vindafviser mellem stolene skal klappes op.

Når den danske regnbyge så pludselig rammer, ja så er det blot at række armen bagud og trække toppen på igen. Det kræver lidt armkræfter, men tager blot et par sekunder.

Køreoplevelsen kan bedst beskrives som klassisk sportsvogn. Det vil sige en vægtfordeling på 50/50 mellem akslerne og baghjulstræk og et direkte styretøj og en gearkasse, hvor gearene ligger tæt i samspil med en helt kort gearstang. Du peger med rattet og forenden styrer ind og kursen kan så justeres med bagvognen med et let løft på speederen.

Er man den meget køreglade type, kan man overveje at købe modellen med 2,0-liters motor. Den har spærredifferentiale på bagakslen og det giver en lidt anden køreoplevelse. Alle modeller fås også som udgaver med foldetag.

Så hedder bilen Roadster Coupe og koster 26.000 kr. mere. Køber du en 1,8¹er, så husk at bestille den med læder-sæder.

Det koster 9000 kr. men er givet godt ud for klimaet er hårdt ved stofsæder.