Madpakker og minibiler

Firmature på landevejen bliver skrabede i fremtiden. Nye regler for fradrag rammer hårdt på kost og logi, mens ekstra afgifter på firmabiler peger i retning af små biler.

Sælgere, rejsemontører og polske håndværkere kan godt vænne sig til at smøre madpakke, inden de kører hjemmefra.

Fra 1. januar bliver der nemlig lagt loft på fradrag for diæter og transportomkostninger.

»Det, man nok skal være opmærksom på, er, at der nu er kommet en begrænsning på, hvor meget man kan få i fradrag. Det vil sige, at hvor man tidligere kunne få daglige fradrag på transport og kost og logi, kan man nu maksimalt få et årligt fradrag på 50.000 kroner. Det er ret så meget. Alene kostfradraget kan, som reglerne er nu, årligt løbe op i omkring 160.000 kroner. Dertil kommer fradrag for logi og transport. Så det er en voldsom beskæring af fradraget,« siger tax manager John Cederskjold Kierans fra revisionshuset PricewaterhouseCoopers.

Duften af ny bil

Selvom dybe lædersæder og silkeblød affjedring kan virke lokkende, er der dog grund til at undertrykke trangen til luksuskomfort.

Står firmabilen for snarlig udskiftning, er det nemlig værd at bemærke, at der fra nytår fremover kommer en årlig vægtafgift oveni beskatningen af fri bil.

Der er derfor god økonomi i at vende blikket væk fra store svulstige biler og hen mod mere miljøvenlige modeller.

»Det, man gør nu, er, at man lægger en vægtafgift oveni den almindelige værdi af fri bil. Det vil sige, at det bliver dyrere at have fri bil, afhængig af hvor stor bilen er,« siger John Cederskjold Kierans.