Luftigt design i Citroëns kommende familiebil

Biltest. Citroëns nuværende Picasso-model ligner en kummefryser. Den nye model ser meget bedre ud.

Salget af den nye store syvsæders Citroën C4 Picasso går som smurt over hele Europa. Bilens design med masser af glas er gået rent ind hos familierne, og næppe er introduktionen overstået, før Citroën er klar til at udfase den trist udseende nuværende Picasso med fem sæder. Den nye model ser heldigvis langt bedre ud, og C4 Picasso femsæders lanceres til foråret.

Formgivningen er meget markant, og på billeder ser bilen ganske enkelt hamrende godt ud. Opskriften ligner den, der er brugt til den store syvsæders, hvilket vil sige masser af glas med tilhørende lys i bilen på godt og ondt.

Med den nye bil er Citroën for alvor stærk inden for MPV'er. Der er hele tre at vælge imellem. C4 Picasso (fem-sæders) og Grand C4 Picasso (syvsæders) samt C8.

C4 Picasso byder på enestående udsyn og lysindtag i kabinen takket være den store panoramaforrude med de store forreste sideruder, omgivet af slanke stolper.

Rummeligheden er fin med et bagagerum, som opgives til 500 liter VDA op til hattehylden med almindelig placering af sæderne på række to og et maksimalt volumen på 1.734 liter VDA bag forstolene.

Bilen byder på tre individuelle stole med samme bredde på række to og et plant gulv, så alle tre passagerer sidder komfortabelt. Præcis som i modellen med syv sæder kan sæderne let nedfældes i gulvet. Når bilen kommer til landet, lanceres den med fire motorer. Der er to benzinmotorer 1.8i 16V og 2.0i 16V med henholdsvis 127 hk og 143 hk DIN, og to turbodieselmotorer HDi 110 og HDi 138, begge med partikelfilter.