Lexus breder sig i luksusklassen

Vil man sælge luksusbiler skal programmet være bredt. Derfor udvider Lexus modelrækken med en cabriolet med foldetag.

Foto: Lexus
Læs mere
Fold sammen

NICE: Kunderne til luksusbiler er kræse. Ikke kun hvad angår finish, status og køregenskaber. Men også udbuddet og bredden i programmet er vigtigt, så hvis Lexus skal gøre sig håb om at sælge flere luksusbiler, så må man også kunne konkurrere i klassen, hvor luksusbilerne begynder.

Det vil sige mellemklassen i luksussegmentet, hvor Audi sælger A4 cabrio’ere, BMW 3-serier med blødt tag og Mercedes-Benz den eftertragtede CLK. Det er typisk her, at kunderne til luksusklassen starter, så her en man nødt til at være.

Det japanske svar hedder IS 250C. En bil med foldetag i aluminium med klart fokus på komfort, elegance og tilbagelænet og afslappet kørsel. Kernekunderne bor i USA, og derfor er bilen kun mulig i Europa i en version. Det er den vi lige nu driver rundt i en sommervarm dag langs kysten ved Nice. Det er her, at den slags biler hører hjemme, og her færdes Lexus IS250 C hjemmevant.

Begrænset kraft

Søger du en hurtig cabriolet, er den nye Lexus ikke noget for dig. Med 208 hk til en bil, der er ca. 130 kg tungere end sedan-versionen af IS 250, er der ikke alverden af kræfter i bilen. Nej, tag det roligt, slap af og nyd den minutiøse sans for detaljen og den flotte finish i samspil med den 6-trins automatgearkasse. Så oplever du hvordan, at Lexus med bilen vil finde deres niche i afdelingen for luksusbiler. Nichen er kendetegnet ved et lavt støjniveau og et højt udstyrsniveau.

Rent teknisk har Lexus benyttet fundamentet fra sedan-versionen. Men bilen er massivt afstivet og ombygget i bærende dele på de steder, der har størst betydning. Det mærkes på vejen med taget nede. Her er overhovedet ingen tendens til vibrationer, der skyldes, at karrosseriet vrider en anelse, og det tjener Lexus til stor ros.

Kneben bagageplads

En vigtig detalje i denne klasse af åbne biler er bagagerummet. Der er plads til to standard golfbags med taget på og en enkelt, når solen fylder den lækre kabine med varmende stråler. Målt i liter er bagagerummet 235 liter, hvilket ikke er meget i forhold konkurrenterne, men et 3-delt tag fylder en del i sammenklappet stand.

Operationen fra lukket til åben tager 20 sekunder via 15 små motorer og 37 sensorer. Det sker helt lydløst, som man forventer det i en Lexus.

Med taget på er der ikke noget, der skiller bilen fra en lukket coupe med fast tag. Så flot er samlinger og overflader udført.

Bilen er til bestilling nu og levering i august.