Klimasynder med diesel i tanken – hva’ nu?

Skal jeg skynde mig at sælge min diesel-øse, tage værditabet, købe en elbil eller en hybridbil og igen ranke klimaryggen?

Byline - bylinebillede Jens Chr. Hansen, BM Business Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

Meget kan man beskylde mig for, men ikke at være first mover. Heller ikke med biler. Ja, egentlig forstår jeg nu, at jeg nærmest er last mover.

For fire år siden kørte fruen og jeg rundt til et par bilforhandlere for at udse os en ny bil. Vi endte hos Bilia i Nærum og fik en ét år gammel Volvo V60 med blot 15.000 kilometer på tælleren og et – syntes jeg dengang – gedigent afslag i forhold til nyvogns­prisen.

Men, men, men ... Volvoen fyrer med diesel, og som bekendt bliver netop diesel­biler i dag opfattet som noget, Fanden har skabt. Som bilejer med diesel i tanken er man klimasynder. Jeg erkender min synd og går med bøjet hoved hver dag.

I Oslo var der på et tidspunkt et konkret forbud mod at køre med dieselbiler, og metropoler som Paris, Madrid, Athen med flere har annonceret et helt eller delvist stop for dieselbiler.

Overborgmester Frank Jensen (S) har truet med, at jeg fra og med 2019 slet ikke må køre med min dieselbil i København, fordi den sviner og smadrer miljøet.

Jeg er meget enig i, at vi skal gøre rigtigt meget for at beskytte Moder Jord og det sårbare klima. Og efter dieselskandalen med de tyske biler kan jeg forstå, at diesel er lig med deroute.

Det, jeg nok ikke helt forstår, er, at skiftet fra diesel som et go til et no go skete stort set natten over.

I 2012/13 var der enighed om, at dieselbiler var både billigere og bedre i drift end benzinbilerne. Og der blev i de følgende år skruet voldsomt op for salg af dieselbiler.

De seneste tal fra Danmarks Statistik viser, at 40,6 procent af bil­parken i København er dieselbiler.

Samtidig skriver Danmarks Statistik, at mens dieselbiler udleder mere af det farlige NOx end benzinbiler, så sviner benzinbilerne mere, når der måles på udledning af CO2.

Prisen på en liter diesel ligger – i hvert fald i Danmark – stadig mere end en krone under prisen for en liter benzin. Og skal man tro Danmarks Statistik, er det kun dieselbilerne, der over de senere år har øget deres energieffektivitet. Mens energieffektiviteten ikke er øget hos benzinbilerne.

Nu kan jeg godt høre, at jeg er ved at tale mig varm med en sang fra de varme lande om herligheden ved dieselbiler. Uanset hvad er diesel i tanken næppe fremtiden.

Så hva’ nu?

Skal jeg skynde mig at sælge øsen, tage værditabet, købe en elbil eller en hybridbil og igen ranke klimaryggen? Eller beholde udyret, køre yderligere 100.000 kilo­meter og få mere økonomisk fornuft i dette bilshow?

Jeg har kigget mig lidt omkring på de forskellige bilbaser og kan forstå, at jeg ved salg af min nu fem år gamle Volvo ikke skal regne med meget mere end omkring 150.000 kr. I så fald et årligt værditab på op i mod 40.000 kr. Er det ikke lige i overkanten?

Prisen hos bilforhandlerne for en bil som min ligger i niveauet 170.000- 190.000 kr., for forhandleren skal jo også have en skilling.

Såeh, what to do? Gode råd modtages. Er det nu, vi skal rense klimasamvittigheden og købe elbil med de begrænsede antal kilometer pr. optankning, en hybridbil med en (måske) problematisk teknisk kvalitet eller måske liiiige se tiden an. Som last mover.

Jens Chr. Hansen er Berlingskes erhvervskommentator