Klassiske biler har i årevis været en hastigt voksende guldgrube – men nu er priserne ved at stilne af

Det har været en lang optur for priserne på klassiske biler. Nu er stigningerne taget af, og billedet er mere blandet. Nogle modeller falder i pris, mens andre fortsætter opad.

1961 Aston Martin DB4 GT Zagato kombinerer engelsk teknik med italiensk design. Her ses den forud for Bonhams auktion, Les Grandes Marques du Monde, i februar 2018 i Paris. Fold sammen
Læs mere
Foto: BENOIT TESSIER

Var det noget med et afkast på 289 procent på ti år? Klassiske biler har forgyldt deres ejere over de seneste mange år. Prisstigningerne over ti og fem år slår både andre luksusgoder, guld og aktier. Men det kan være slut nu, medmindre man finder de oversete modeller, der bliver morgendagens klassiske højdespringere.

»Generelt har vi oplevet en blød opbremsning efter markante prisstigninger over de seneste seks-syv år. Det er ikke længere alt, der kan sælges til overpris, men vi ser stadig unikke køretøjer med racerhistorie, der sælges til toppriser,« siger redaktionschef Peter Clausen fra FDM-bladet Motor Classic.

2018 har da også stadig budt på rekordhøje priser på de mest eksklusive klassiske biler. En Aston Martin DBR1 fra 1956 blev solgt for næsten 150 mio. danske kroner, en Ferrari 250 GTO fra 1962 blev solgt for 250 mio kroner, og en Ford GT 40 fra 1968 gik for 72 mio. kroner på auktion, viser det såkaldte Luxury Investment Index fra den internationale valuar- og investeringskoncern Knight Frank.

»Klassiske biler har sat tempoet i det meste af dette årti. Tocifrede årlige afkast var normen frem til begyndelsen af 2017. Men over det seneste år er markedet bremset op, og det har givet plads til, at vine og kunst har overhalet og indtaget første- og andenpladsen i indekset,« skriver Knight Frank, som også har opgjort, at de klassiske biler siden 2008 langt har distanceret FTSE-indekset over de 100 største aktier på Londons Fondsbørs. Og samtidig er aktiernes såkaldte volatilitet – risiko i form af udsving – næsten en halv gang større end bilernes.

Værdien af verdens mest eksklusive biler følges nøje af især Historic Automobile Group International, HAGI, som med base i London konstant følger priserne på de eksklusive klassiske biler. Efter år med tårnhøje afkast har 2018 budt på en anden historie med faldende priser i første halvdel af året efterfulgt af en lille stigning.

Der er tale om et indeks, hvor de ti mest vægtede biler omfatter Ferrari F40, McClaren F1, Mercedes-Benz 300 SL Roadster samt Porsche Carrera GT og Aston Martin DB5. Det er biler uden for de fleste danske lønmodtageres rækkevidde. Eksempelvis blev der i 2018 solgt en 1962 Aston Martin DB4GT Zagato, som foruden sin eksklusive blanding af engelsk teknik og italiensk karosseri kan prale af deltagelse i det traditionelle langdistanceløb Le Mans. En af dem blev kørt af racerstjerne Jim Clark i 1962 i et løb på Goodwood, hvor han kolliderede med John Surtees i en Ferrari 250 GTO – en anden af de modeller, der hente store beløb på bilauktioner rundt om i verden.

De knap så gode falder

Nummer 14 af 19 eksemplarer af Aston Martin-modellen blev solgt for 14,3 mio. dollar svarende til godt 93 mio. danske kroner, og de enkelte stjerneskud er med at til at holde hånden under det generelle indeks. Derimod falder priserne på de knap så gode biler – både i den helt dyre investorklasse og blandt de klassiske biler til under en halv million, som er mere inden for flertallets rækkevidde, vurderer Peter Clausen fra magasinet Motor Classic.

»Biler som Porsche 911 og Mercedes Pagode, der tidligere steg meget i pris, er nu faldet og kan ikke sælges til toppriser mere. De gamle 911ere med de smalle kofangere i orginal stand kan stadig sælges til toppriser. Men så snart du kan sætte en finger på noget, så kan de ikke sælges til toppris længere,« siger han.

Peter Clausens vurdering er, at de to nævnte modeller generelt er faldet i omegnen af fem procent, mens de faldet er i omegnen af 20 procent for de dårlige eksemplarer.

Hvor sikker en investering har en klassisk bil været over de seneste 20 år?

»Priserne har svinget en hel del, men over fem til ti år har de været en god investering,. Det er forskelligt fra model til model, og en gængs klassiker som MGB er ikke steget mere end den generelle inflation,« mener Peter Clausen.

Hvilke biler er de bedste investeringer lige nu?

»Det er svært at spå om fremtiden. Men jeg ser en tendens til, at biler fra 1980erne bliver interessante. En Ferrari Testarossa er måske lidt uden for de flestes rækkevidde – men kan dog findes til cirka 400.000 kroner. Den har tidligere været underkendt på grund er flamboyant desigtn. Men vi ser en voldsomt stigende interesse for den lige nu,« siger Peter Clausen.

Han peger også på specialudgaver som eksempelvis AMG-udgaver af Mercedes og BMWs M-modeller som værdifaste. Men der er også lidt uforståelige lommer med billige biler som eksempelvis en Alfa Romeo Bertone, hvor coupé-modellen er dyrere end den åbne spider-udgave – selv om det normalt er omvendt. Og en bil som den klassiske Jaguar Mark 2, som inspector Morse gjorde berømt, er ligefrem faldet i pris, mener Peter Clausen.

Hvad er dine bedste råd til en investering i forhold til orginalitet?

»Det er der flere religioner om, men originalitet og patina rykker i øjeblikket. Det er mere værd en restaurerede biler,« siger han.

Peter Clausen har selv importeret en Pontiac Firebird Trans Am, men hans råd er først og fremmest at lede efter den klassiske bil i Danmark.

»Det kan være en fordel med dansk historie på bilen, og priser på klassiske biler er lidt lavere i Danmark end for eksempel i Tyskland. Men husk at regne afgifter med, hvis du importerer. Du risikerer også, at udenlandske og især amerikanske modeller ikke er så meget værd, hvis de har andre kofangere eller mindre effekt på grund af de amerikanske miljøregler,« siger Peter Clausen.

Folkets sportsvogn falder

Markedsanalytiker fra Bilbasen Jan Lang har adgang til data fra det meget store tyske bilsite mobile.de. Herfra har han trukket data, der viser, at især to modeller blandt nogle af de meget populære klassiske biler falder i pris: Porsche 911 fra midt i 1990erne med seriebetegnelsen 993 er faldet 20 procent over det seneste halve år, mens den meget udbredte roadster Mazda MX-5 i den første aftapning fra årgangene 1990 til 1998 er faldet 17 procent i samme tidsrum.

»Jeg vil dog understrege, at Porsche 911erne findes i mange forskellige modeller, og de gamle såvel som specialmodellerne Turbo, GT2, RS-modellerne med flere stiger fortsat i pris,« siger han.

Faktorer, der trækker priserne ned på de to nævnte modeller, kan være et stort antal – for Porschens vedkommende også fordi mange er importerede – samt for Mazdaens vedkommende en udbredt tendens til rust. Men som Peter Clausen har Jan Lang også registreret, at der er usvækket interesse for sjældne specialbiler.

»Det er interessant, at udprægede nichebiler såsom Renault 5 Turbo, Lancia Stratos og Renault Alpine er dem, der stiger mest i pris. De er naturligvis også langt mere sjældne end de relativt masseproducerede 911 og MX-5,« siger han.

De senere års kraftige efterspørgsel på klassiske biler har også sat gang i en nicheindustri med at genoplive de gamle biler. Blandt andet har det fået Land Rover til at støvsuge verden for de første generationer af deres ikoniske køretøjer af samme navn. De gamle biler splittes fuldstændig ad, som det kan ses på denne video, og sælges derefter igen i samme stand, som da de oprindeligt forlod fabrikken. Men så koster den også i omegnen af en halv million danske kroner.