Kapitalfonde sværmer om rød kronjuvel

Alka Forsikring, der er ejet af fagbevægelsen, er så god en forretning, at bestyrelsen jævnligt bliver kontaktet af interessede udenlandske købere.

Jens Bærentsen, adm. direktør i Alka Forsikring, hæfter sig blandt andet ved, at selskabet har skræddersyede løsninger til kunderne, hvilket er med til at gøre Alka Forsikring attraktiv. Foto: Nikolai Linares Fold sammen
Læs mere
Forsikringsselskabet Alka driver en særdeles lukrativ forretning, og det går ikke ubemærket hen i udlandet. Hvert år kommer 12.000 nye kunder til i selskabet, bundlinjen vokser år for år, og det samme gør egenkapitalforrentningen, der for 2012 endte på hele 23 pct.

Det har fået flere potentielle købere i udlandet til at holde et godt øje med Alka og endda presse på for at få lov til at købe forsikringsselskabet. Det siger Alkas bestyrelsesformand, Kim Simonsen, som også er formand for fagforbundet HK, der er ét af de fagforbund, der sammen med Arbejdernes Landsbank ejer Alka.

»Tre til fire gange om året ringer de samme tre til fire udenlandske kapitalfonde, investeringsselskaber og forsikringsselskaber for at høre, om de ikke lige må komme forbi for at diskutere, om vi nu ikke snart er til salg,« siger Kim Simonsen.

Ifølge Jacob Pedersen, analytiker i Sydbank, er det ikke så mærkeligt, at der er interesse fra udlandet.

»Med et opkøb af Alka køber man sig ikke bare ind i ingenting af markedet. Man køber sig ind i et velrenommeret forsikringsselskab, som også har en ganske pæn position på det danske marked,« siger han og peger på en anden oplagt årsag:

»De danske forsikringsselskaber har et ekstremt effektivt setup, og det er der udlændinge, som gerne vil besigtige nærmere. Udenlandske aktører vil kunne bruge Alka til at få et indblik i, hvordan forsikring bliver drevet i Danmark. Og hvilke strukturer, der gør, at forsikringsselskaber generelt er meget effektive herhjemme.«

Kim Simonsen har dog ikke planer om at lade udlændingene nærme sig. Forsikringsmarkedet er for god en forretning. Desuden er det en væsentlig fordel at kunne tilbyde attraktive forsikringer til medlemmerne, påpeger formanden.

»Vi siger tak, men pænt nej tak til forespørgslerne. Lige nu er det ikke kerneforretning for fagforeningerne, men det er en god forretning. Ikke kun forretningsmæssigt, men også fordi vi kan tilbyde nogle ydelser til vores medlemmer, som måske er lidt mere skræddersyede, når vi selv kan være med til at styre det i fagforeningsregi, end hvis det var alle mulige andre hensyn, der skulle tages. På den måde er der også nogle bestemte karakteristika, som vi risikerer at miste, hvis vi lader os sælge,« siger Kim Simonsen.