Kæmperegning for ny pension i små banker

Midt i lokalbankernes hidtil værste krise har deres nye fælles pensionsselskab Letpension udviklet sig til en veritabel økonomisk katastrofe.

Foto: Arkivfoto: Henning Bagger. Foreløbigt er 37 banker begyndt at sælge de nye pensionsprodukter, som har kostet ejerbankerne en formue i udviklingsomkostninger.
Læs mere
Fold sammen

Udgifterne til at udvikle det ambitiøse projekt er på det nærmeste eksploderet og er nu efter mere end fire års udviklingsarbejde stærkt på vej til at runde 700 millioner kroner, skriver Morgen Jyllands-Posten.

I bedste fald kommer det til at betyde en ekstraregning til bankerne på omkring en halv milliard kroner mere, end de havde oprindelig havde kalkuleret med.

Ifølge bestyrelsesformanden Leif Larsen, der er direktør i Jyske Bank, kan den samlede regning blive endnu større, inden hele det nye pensionssystem sandsynligvis i løbet af næste forår er blevet endelig indpasset i samtlige 100 danske pengeinstitutter, der i dag står bag selskabet.

Oprindelig kalkulerede selskabet med en samlet udgift på godt et par hundrede mio. kroner. Senere lød meldingen, at bankerne måtte indstille sig på at betale omkring 410 mio. kr. til det stærkt forsinkede projekt - vel at mærke inden de havde tjent så meget som én øre på pensionerne.

Lover en unik pensionsrådgivning

Efter at have testet systemet i en række banker i månedsvis er 37 ejerbanker nu begyndt at sælge de første pensionsprodukter, der udbydes af selskabet. Men ifølge Leif Larsen vil mange flere ejerbanker blive koblet på i løbet af efteråret.

Bankerne har bebudet et pensionsselskab med nye, anderledes og mere letforståelige pensionsprodukter. Men den egentlige nyskabelse kommer forbrugerne ifølge Leif Larsen først til at se, når selskabet til næste forår lancerer en rådgivningsfunktion, der betegnes som intet mindre end unik.

Forbrugerne vil bl.a. blive præsenteret for en langt mere forståelig pensionsrådgivning end den, som forbrugerne i dag stilles overfor, lover selskabet.

»Efter en lang række tests er ejerbankerne nu i støt stigende antal begyndt at sælge Letpensions produkter, og forbrugernes interesse er stor,« siger Leif Larsen.

»Vi venter dog med egentlig markedsføring, indtil alle ejerbankerne har mulighed for at være med. Og selv om etableringen har kostet os langt mere end forudset, er vi fortsat fuldt overbeviste om, at vi så rigtigt ved at etablere vores eget selskab,« siger bestyrelsesformanden.

Grå hår hos IT-eksperterne

Letpension blev etableret i begyndelsen af 2006 og blev af mange eksperter udråbt til en potentiel hård konkurrent til de eksisterende pensions- og livsforsikringsselskaber. Selskabet har 100 lokale og regionale banker bag sig og dermed en dækning svarende til godt 36 pct. af befolkningen.

Pensionerne skulle oprindeligt have været færdigudviklet allerede i 2007, men projektet blev udskudt til midten af 2008 på grund af store IT-problemer.

Letpensions system skal kunne kommunikere med fire forskellige IT-systemer i de mange tilknyttede banker. Det har hidtil givet store panderynker hos Bankernes EDB Central, BEC, hos IT-selskabet Cap Gemini og tre andre leverandører. Derfor har bestyrelsen tillige hentet hjælp til opgaven hos IT-koncernen Netcompany.

For at spare udgifter til det ambitiøse projekt har bankerne dannet et fælles administrationsselskab for både Letpension og Bankpension, der er et pensionsselskab for cirka 15.000 ansatte i finanssektoren.