»Jeg spiser sundt og ryger ikke - stik mig en rabat«

Danske forsikringskunder er klar til at dele oplysninger som motionsvaner, kostvaner, rygevaner og adfærd med forsikringsselskabet mod at få billigere forsikringer. Det viser en ny undersøgelse.

Jo mere motion du dyrker, jo billigere kan din forsikring blive. Kasper Palsnov Fold sammen
Læs mere

Fortæl hvad du spiser, hvor tit du dyrker motion, og hvor du kører hen i din bil, så kan du få rabat på dine forsikringer.

Det er en tendens, der bliver mere og mere udbredt særligt i udlandet, men danske forsikringskunder er også med på ideen og villige til at dele personlige oplysninger med forsikringsselskabet.

Det viser en ny undersøgelse, som analysehuset Opeepl har foretaget for forsikringsportalen Findforsikring.dk.

1.000 personer er blevet spurgt, om og hvilke personlige oplysninger de vil dele med deres forsikringsselskab, hvis det gav dem en kontant rabat i forsikringspræmien.

27,6 procent er klar til at dele motionsvaner, og 25,1 procent er villig til at fortælle om deres kostvaner. Rygning og alkoholforbrug vil 31 procent dele. Resultaterne kommer bag på Findforsikring.dk, der lever af at videreformidle forsikringskunder til forsikringsselskaber.

»Vi ved, at danskerne er meget prisorienterede, når det kommer til forsikringer. Men det overrasker mig alligevel, at så mange er villige til at sælge deres personlige oplysninger. Især at de vil sælge oplysningerne så relativt billigt, når der er mange andre måder at opnå en rabat på,« siger Kasper Kjems, marketing manager hos Findforsikring.dk.

Omkring 16 procent af dem, der vil dele personlige oplysninger, vil have mindst 1.000 kr. i rabat for det, mens 20 procent svarer, at de skulle have mindst 2.000 kr. i rabat. 10 procent vil have mere end 5.000 kr. for at dele de personlige oplysninger.

Kundernes oplysninger kan have stor værdi for forsikringsselskaberne, der vil have nemmere ved at sætte de rigtige priser på forsikringerne, jo mere de ved om kunderne. Det skyldes, at priserne gerne skal afspejle risikoens størrelse.

Eksempelvis vil en kunde, der lever meget usundt, have en større risiko for at blive syg, og derfor bør denne kundes sygdomsforsikring være forholdsvis dyr. Omvendt vil en kunde, der lever meget sundt, have en mindre risiko for at blive syg, og derfor bør denne kundes sygdomsforsikring være forholdsvis billig.

Topscoreren i undersøgelsen er oplysningen om, hvorvidt bilen og huset er låst, når kunden forlader dem. Dette vil 44 procent dele med forsikringsselskabet.

Også kundernes adfærd er en del af de adspurgte klar til at dele. 40,1 procent vil dele, hvor og hvor meget de kører i deres bil, og 22,8 procent vil dele, hvordan de kører bil, herunder hvor hurtigt og om man laver pludselige opbremsninger.

15,9 procent er villig til at fortælle om humør og stressniveau, 15,4 procent vil dele resultatet af en gentest, herunder risiko for arvelige sygdomme, og 7,9 procent vil lade forsikringsselskabet vide, hvor de til enhver tid befinder sig.

»Der er en klar sammenhæng mellem, hvor personlige oplysningerne er, og hvor villige danskerne er til at dele dem. Jo tættere det kommer på individet, jo mere lukkede er vi,« siger Kasper Kjems.

I Danmark har det længe været muligt at få rabat, hvis man som kunde vil dele personlige oplysninger med forsikringsselskabet. Eksempelvis har Alka Forsikring længe tilbudt kunderne at få rabat mod at få monteret en GPS-boks i bilen, så det registreres, hvordan kunden kører bil.

I USA er udviklingen længere fremme. Her er selskabet Oscar Health Insurance det første selskab til at tilbyde kunderne at benytte et fitness-armbånd, der giver en større rabat, jo mere motion du dyrker.

Kritikere af udviklingen siger, at man langsomt udhuler hele solidaritetsprincippet om, at man skal være med til at betale hinandens ulykker og skader. Tilhængere af udviklingen siger derimod, at det blot er fair, at man som forsikringskunde alene betaler for den risiko, som man selv udgør. Eller at man i hvert fald kun bør være solidarisk med andre, der ligger i samme risikogruppe som en selv.