Jeg kom til New York – men kufferten kom først senere

Hvis din bagage er mistet, forsinket eller ødelagt under flyrejsen, har du ofte ret til kompensation i form af nyt tøj. Men hvordan er det nu lige, at reglerne er?

Foto: Andrew Kelly/Ritzau Scanpix og Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix

Jeg er fuld af forventning, da jeg ankommer til New York. Efter ni timer i et trangt flysæde samt en mellemlanding i Frankfurt suser jeg af sted i lufthavnen for at få min bagage, så jeg kan tage en taxi videre til hotellet. Jeg står klar ved bagagebåndet og venter. Og venter. Pludseligt standser bagagebåndet, og til min store overraskelse må jeg sande, at min kuffert er pist væk.

Jeg har prøvet at savne flere ting, men aldrig at savne min kuffert. Indtil nu.

Mens jeg skæver misundeligt på andres kufferter, bliver jeg henvist til et lille kontor, hvor mange andre fortabte rejsende står i kø for at komme til. Jeg når langt om længe hen til skranken, hvor en af flyselskabets medarbejdere stiller det retoriske spørgsmål: »How may I help you?«

Medarbejderen beder mig om at udfylde et skema med personlige oplysninger. Derudover skal jeg i detaljer fortælle, hvordan min sorte kuffert med schweizerlogo ser ud, så eftersøgningen kan blive blive sat i gang.

Der sker nu to ting. Først får jeg en såkaldt PIR-rapport (Property Irregularity Report) stukket i hånden, som jeg får at vide, at jeg skal huske at gemme. Dernæst bliver jeg af flyselskabet udstyret med en ren overlevelsespakke. Nødhjælpen består blandt andet af en tandbørste, en barberskraber og en hvid T-shirt i størrelse XXL, som er så stor, at jeg kan svømme i den.

Da jeg står i lufthavnen i New York, aner jeg ikke, hvad mine rettigheder som flyrejsende er. Flyselskabet gør heller ikke noget for at informere mig om, hvad jeg rent faktisk har krav på.

Over 50 pct. af danske rejsende har oplevet forsinket, tabt eller beskadiget bagage, viser en ny undersøgelse, som Yougov har foretaget for flykompensationsselskabet AirHelp. Men 81 pct. af danske passagerer har ikke indsendt krav som følge af af beskadiget, mistet eller forsinket bagage i lufthavnen.

Den største grund til at passagererne ikke gør krav på deres rettigheder vedrørende bagageproblemer er, at 36 pct. ikke troede, at de havde ret til kompensation. 30 pct. af passagererne var ikke klar over deres rettigheder, mens 26 pct. ikke vidste, hvordan de indsendte et krav.

Jeg finder min egen smartphone frem og foretager en hurtig Google-søgning, dagen efter at jeg har mistet min bagage. Jeg ender på Forbrugerrådet Tænks hjemmeside, hvor der står, at jeg har ret til at købe tøj på flyselskabets regning, hvis min bagage er forsinket. Beløbet, jeg må bruge, er der ikke en præcis grænse for, fremgår det.

Så jeg beslutter mig for at tage på shopping og ender med at købe lidt forskelligt tøj. Jeg husker at gemme kvitteringerne, så jeg kan dokumentere mine udgifter. Senere samme dag får jeg en e-mail. Min kuffert er blevet fundet i Frankfurt og er nu på vej til New York.

Flyselskabet sender mig løbende e-mails, og jeg kan endda se præcist hvor langt bagagen er nået, fordi flyselskabet via GPS overvåger de chauffører, som bringer kufferter ud. Kort før midnat dukker en frelsende engel op – en chauffør ved navn Gregory kommer med min kuffert på hotellet. Yes!

Efterfølgende tager det mig ikke mere end to minutter at sende en e-mail til flyselskabets kundeservice. Jeg vedlægger et par billeder af mine kvitteringer og PIR-rapporten, som skal sendes senest 21 dage efter, at ens bagage er leveret, hvis man skal gøre sig håb om kompensation.

Fem dage senere bliver jeg ringet op af en medarbejder fra flyselskabet, som oplyser, at selskabet dækker alle udgifter, jeg har haft, og at pengene er på vej ind på min konto.

Har du selv haft bagageproblemer ved flyrejser og ikke selv orker det praktiske arbejde, kan du overveje at få et selskab som Airhelp, som er stiftet af to danskere, til at hjælpe dig med at få penge retur. Selskabet tager sig ganske vist betalt for at hjælpe dig, men der er jo omvendt ingen grund til at efterlade store kompensationsbeløb i flyselskabernes hænder.

Søren Martin Olsen er finansjournalist på Berlingske