Ingen hjælp fra politiet ved netbedrageri

Politiet opgiver ofte at fange bedragere, der opererer på tværs af landegrænser via internettet.

Brug et anerkendt system til overførsel af penge ved netkøb, lyder anbefalingen - hvis pengene bare sættes ind på en konto, kan det være umuligt at få dem tilbage. Fold sammen
Læs mere
Foto: Modelfoto: Colourbox
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det skulle have været en eksklusiv Gucci-taske, men det viste sig at være det rene humbug. Nordsjællands Politi modtager flere gange om ugen anmeldelser fra folk, som er blevet snydt ved internet-handel med private sælgere fra udlandet. Men i de fleste tilfælde afviser ordensmagten at tage sagen op, og ofte vil pengene være tabt, skriver Frederiksborg Amts Avis.

- Jeg forstår godt, at oplevelsen af at blive snydt ikke er særlig rar. Men vi må erkende, at de ressourcer, det vil koste os at efterforske den type sager på tværs af landegrænser, ikke står i rimeligt forhold til den straf, der vil kunne idømmes, siger efterforskningsleder Gert Have hos Nordsjællands Politi i Lyngby.

Den vurdering er Statsadvokaten enig i. Så sent som i december sidste år gav Statsadvokaten Nordsjællands Politi medhold i en sag, som politiet havde afvist at gå ind i.

Især sager, hvor private via internetsider som for eksempel QXL eller Trendsales sælger til private på tværs af landegrænser, må politiet opgive at efterforske. Sidste år blev der gennemført omkring to millioner handler på QXL, men auktionssiden modtog kun 10 politisager. Ikke desto mindre er det et problem, som QXL tager meget alvorligt.

- Det er helt hul i hovedet bare at overføre pengene til en bankkonto. Vi anbefaler, at man bruger et betalingssystem som for eksempel Moneybookers, som ikke frigiver pengene, før køber har fået leveret varen, siger administrerende direktør for QXL, Peter Arbs, der har haft drøftelser med

Forbrugerombudsmanden om at udarbejde et kodeks for sikker handel mellem private på internettet.
Hos Forbrugerombudsmanden behandler man netop nu en sag, hvor nogle købere er kommet i klemme hos QXL.

- Vi kan ikke gå ind i direkte handler mellem private. Men vi har mulighed at tage fat om formidleren for at sikre, at han opper sig. Man kan næppe sikre sig helt mod, at nogen bliver snydt, men man kan øge chancerne for, at handlerne forløber rigtigt. Med bedre sikkerhedsprocedurer kan det blive lettere at få fat i de brodne kar og forhindre, at de kan gemme sig, siger specialkonsulent Sigurd Slot Jacobsen fra Forbrugerombudsmanden.