I stedet for et DSB kort

Forkortelserne for moderne dieselmotorer er forfærdelige. Men det lever man med, når man først har prøvet

en af de små diesel-maskiner, som det myldrer frem med i disse måneder.



Opel og Fiat deler den motor, som vi i første

omgang har prøvet i Opels faceliftede Corsa.



Opel Corsa er af en eller anden grund en meget overset bil i klassen og hvis

det er udseendet der har holdt køberne væk er der ikke meget håb at hente i faceliftet, for Corsa ligner sig selv

kun tilsat lidt blanke detaljer og nye lygter.



Jeg har tidligere brokket mig over den elektriske servostyring i Corsa og netop

det punkt har Opels ingeniører finpudset i den faceliftede version. Det har bestemt hjulpet og Corsa kan nu køre en

blød kurve uden, at der skal foretages små styrekorrektioner undervejs.



Med faceliftet er standardudstyret løftet.

Bremseassistance er med på alle versioner og bagsædet kan låses i to forskellige oprejste stillinger og 40/60 splitbagsæde

er standard fra Enjoy-modellen.



Elektronisk Stabilitets Program(ESP) er ikke standard, men kan tilkøbes for 1700 kr. Det

bør man ikke undlade at bestille. Først og fremmest fordi det er væsentligt sikkerhedsudstyr, men også fordi

bilen vil være lettere at sælge om nogle år.



CDTI commonrail motoren er på 1,25 liter og yder 70 hk.

Om den er der kun godt at berette.



Trods det beskedne slagvolumen er der et drejningsmoment på 170 Nm at gøre godt

med ved 1750 o/m. Motoren passer fint til den lille bil. Den er ikke hurtig men har tilpas med smidige kræfter og en god harmoni.



Forrige

generation dieselmaskiner var kendetegnet ved et smalt virkningsområde i omdrejningsfeltet. Inden for dette felt var der masser af

trækkraft, men kræfterne ebbede pludselig ud, når man ramte et vist omdrejningstal.



Sådan er det ikke

længere. Nu trækker dieselmaskinerne over et bredere felt og sådan er det også med denne motor. Corsa 1,3

CDTI leverer en imponerende brændstoføkonomi på 22,2 km/l i gennemsnit. Corsa fås fra 180.900 kr. med denne

motor, mens den testede Cosmo-version koster 207.900 kr.