Hallo - Det er dit realkreditlån, der kalder

Der bliver flere digitale muligheder for at følge sit realkreditlån og endda få et digitalt praj, når det er tid at reagere.

Arkivfoto: Parcelhuse i Aalborg. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger

»Pling. Dit realkreditlån er klar til konvertering.« Sådan vil det i de kommende år lyde fra en smartphone i flere og flere husstande, der plejer deres realkreditlån for at få mest muligt ud af dem økonomisk.

Mens konvertering for få år siden var et fremmedord, så er det nærmest blevet et almindeligt samtaleemne over middagsbordet. Især efter at det voldsomme rentefald i de senere år har åbnet døren for massive gevinster ved at konvertere fastforrentede lån, som de kvikkeste boligejere har udnyttet. Og de store muligheder er ved at udmønte sig i en ny bølge af værktøjer, der kan hjælpe både gør-det-selv økonomer og de boligejere, der bare gerne vil følge med og kunne sætte banken eller realkreditselskabet i gang, når der er mulighed for gevinst.

I front ligger to nye systemer fra henholdsvis den uafhængige realkreditrådgiver Realråd i Roskilde og BRF Kredit. Førstnævnte har søsat et system primært til sine kunder – men gratis for alle i tre måneder. Det overvåger dynamisk et lån og flytter selv fokus til det mest nærliggende lån at konvertere til inklusiv et evt. lånetilbud, som kunden måtte have i skuffen. Gevinst ved konver­tering beregnes løbende, og det giver lyd fra sig, sms eller mail, når et fastlagt mål er nået. Desuden viser det antal år, indtil omkostninger ved konverteringen er indhentet.

Systemet findes til PC og smartphone, mens BRFs nye app er mål­rettet telefoner. Det skal give en hurtigere og lettere vej til at konvertere lån. Bedste Lån, som det hedder, holder øje med, om en omlægning kan betale sig og genberegner løbende kunders åbne tilbud. Desuden giver appen mulighed for at indgå aftale om kurssikring.

»Hele ideen er at gøre det enkelt, når der er konverteringsbølge, så man ikke skal sidde i en lang kø for at komme igennem. Adgang til at gøre det gennem mobil er oplagt,« siger direktør i BRF Lars W. Sandberg.

Appen er målrettet BRF-kunder, som selv kan fastsætte grænser for den ydelse, restgæld eller ÅOP, som man sigter efter.

Et andet nyt initiativ er hjemmesiden Realtjek, hvor 5.100 besøgende i den forløbne uge har indtastet deres egne ejendomsoplysninger, som sammen med automatiske oplysninger fra BBR-registeret og Tingbogen kan udarbejde et råd om at gå efter et bedre lån. Fire iværksættere står bag hjemmesiden.

»Vi så en problemstilling og prøver at finde en digital løsning. Boligmarkedet betyder meget for os, men de færreste af os forstår kompleksiteten i det. Vi håber at gøre det lidt nemmere at være forbruger og navigere i det,« siger en af dem, Navid Samandari.