GUIDE: Sådan får du kompensation for flyforsinkelsen

Flypassagerer i Københavns Lufthavn i Kastrup. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jens Nørgaard Larsen

Ifølge EU-regler har du ret til økonomisk kompensation, hvis dit fly er forsinket mere end tre timer – uanset om det er en pakkerejse eller rutefly. Du kan søge om kompensation for rejser tre år tilbage i tiden.

Hvor meget du kan få i erstatning, afhænger af flyvningens længde, og hvor meget du bliver forsinket.

Reglerne gælder alle flyvninger inden for EU samt flyvninger fra lufthavne uden for til lufthavne inden for EU (og omvendt), så længe det er et EU-luftfartselskab.

Dog må forsinkelsen ikke skyldes »ekstraordinære omstændigheder« som krig, terror, uvejr, strejker, uforudsete sikkerheds­mæssige problemer eller lignende.

For at få kompensation skal du sende en skriftlig klage til luftfartsselskabet. Er du ikke tilfreds med svaret, eller får du slet ikke noget svar, kan du sende en skriftlig klage til Trafik­styrelsen eller kontakte organisationen Forbruger Europa.

Trafikstyrelsens afgørelse er bindende, hvilket betyder, at flyselskabet kan politianmeldes, hvis det ikke følger den. Man kan også klage til Forbruger­klagenævnet eller gå direkte til domstolene.

Hvis du ikke selv orker at klage, kan du benytte firmaer som Flyforsinkelse.dk og Airhelp.dk. Vurderer de, at du har ret til kompensation, tilbyder de at køre sagen for dig mod en betaling typisk svarende til 25 pct. af den kompensation, du får udbetalt. Taber du sagen, er det gratis.

Kilder: Taenk.dk, Trafikstyrelsen.dk, Flyforsinkelse.dk, Airhelp.dk og Forbruger Europa.