God ide at klage over din ejendomsmægler

Når forbrugerne klager over deres ejendomsmægler, kan de strække armene i vejret i jubel næsten halvdelen af gangene. Sidste år fik forbrugerne ret eller delvist ret i 46,9 pct. af de sager, som Klagenævnet for Ejendomsformidling har afgjort.

Forbrugerne vinder mange klagesager over ejendomsmæglerne. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mathias Løvgreen

Hvis noget er gået galt med hussalget, kan det være en god ide at klage over ejendomsmægleren. Forbrugerne får enten helt eller delvist ret i næsten halvdelen af klagesagerne.

Det viser den nyeste statistik fra Klagenævnet for Ejendomsformidling. Tallene viser, at Klagenævnet sidste år modtog 223 klager over ejendomsmæglere. Der er foreløbig truffet afgørelse i  115 sager, og udfaldene af dem taler sit tydelige sprog. Forbrugerne har fået medhold i 21,7 pct. af sagerne og delvist medhold i 25,2 pct. af sagerne.

I statistikken kan man samtidig se, at antallet af klager sidste år var lidt højere end året før. I 2014 modtag Klagenævnet kun 211 sager, men til gengæld fik forbrugerne ret i lidt flere sager.

Mere præcist fik forbrugerne i 2014 medhold i 31,3 pct. af sagerne og delvist medhold 13,7 pct. af sagerne.

Sidste år tabte forbrugerne 50,4 pct. af sagerne, mens de kun tabte 47,5 pct. året før. I en række af sagerne har nævnet ikke kunnet træffe nogen afgørelse.