GM genopliver den elektriske bil

Biludstilling. Detroit viser mange biler, der kører på et miks af strøm, benzin og el-drift. Såkaldt hybrid-drift sælger biler i USA.

Mens diesel-biler i Europa udgør over 50 procent af salget, er diesel endnu ikke kommet til USA. Her i bilernes hjemland, er diesel stadig et fy-ord og kun noget, som man fylder i store beskidte lastbiler.

Det er blandt andet en af årsagerne til, at de såkaldte hybrid-biler sælger som varme popcorn i USA. Det begyndte i Californien, men nu har øko-trenden bredt sig til hele landet.

Forrest på den grønne bølge surfer Toyota og Lexus, der var først med teknikken. Alene modellen, Toyota Prius blev der solgt knap 110.000 eksemplarer af sidste år.

De amerikanske mærker har været længe om at kunne matche japanernes teknik, men på Detroit viser GM konceptet, Chevrolet Volt

Bilen kører på elektricitet og kan oplades i løbet af seks timer. Det kan ske i løbet af arbejdsdagen eller om natten. Og så kan den oplade sig selv ved hjælp af en lille benzinmotor, hvis man ikke lige har et strømstik i nærheden!

Det betyder, at bor man maksimalt 50 kilometer fra sit arbejde og oplader bilens batterier om natten fra stikkontakten, vil man aldrig have behov for at køre ind på en benzintank.

Automatisk opladningKonceptbilen Chevrolet Volt kan klare over 60 kilometer alene på strøm i bytrafik. Når batteriet er udmattet, sørger en 1-liters 3-cylindret turbomotor for at genoplade batteriet ved at køre med fast motoromdrejningstal. Det hele sker automatisk.

Brændstoføkonomien ved dagligt brug på 100 km og opladning i nattetimerne svarer til (beregnet) 62,5 kilometer pr. liter, sagde GMs topchef, Robert A. Lutz, da han afslørede bilen på podiet i Detroit.

Og skulle det så ske, at ejeren glemte opladningen eller kørte på ferie langt væk og derfor måtte lade motoren være kilde til elektriciteten - er forbruget alligevel så økonomisk som 21,2 kilometer pr. liter, oplyste Bob Lutz. I det tilfælde ville bilen have en aktionsradius på 1.030 kilometer. På udstillingen viser GM også en udgave af Volt med brintdrift via brændselsceller og i fremtiden vil man måske se bilens elkraft blive fremstillet af en dieselmotor der kører på biodiesel.

GM kalder dette system E-flex og det kan således frembringe strøm fra benzin, ethanol, biodiesel eller brint. Chevrolet Volt er første udgave med dette nye system

Filosofien er, at elproduktionen kan ske på mangfoldige måder. I Brasilien vil man for eksempel bruge 100 procent ethanol, en kunde i Shanghai bruger måske solenergi og en svensker får sin biodiesel fra trærester.

Design med appel til mangeDet samme chassis bruges til opbygning af bilen, uanset kraftkilden. Volt er den første GM bil, der er designet omkring E-flex systemet. Designerne valgte en lille bil med appel til mange og design-teams på begge sider af Atlanten medvirkede i designprocessen.

Volt er den type bil, som både har kræfter til bjergkørsel, har en lang rækkevidde og plads til passagererne og deres pakkenelliker. Designerne har lagt vægt på, at det ikke er en kedelig forsøgsmodel, men en ægte amerikansk Chevrolet med et særdeles sporty look.

Men Volt er et koncept. Det nødvendige lithium-ion batteri findes endnu ikke. Det ventes i produktion om få år, i 2010 eller 2012. Batteriudviklingen sker imidlertid med raske skridt. GM videreudvikler derfor E-flex systemet, så GM er klar til produktion, så snart det rigtige batteri er klart.